30 mai 2023 | 09:47

Animalele marsupiale sunt „mult mai evoluate” decât alte mamifere, chiar și decât oamenii: ce au descoperit oamenii de știință

Un nou studiu contestă ideea că marsupialele sunt mai „primitive” decât mamiferele, arătând că dezvoltarea lor s-a schimbat mai mult decât mamiferele, de când au împărtășit ultima dată un strămoș.

„De mult timp, oamenii au tratat marsupialele ca „mamifere mai mici”, care reprezintă stadiul intermediar dintre mamiferele placentare și straturile de ouă”, explică biologul evoluționist Anjali Goswami de la Muzeul de Istorie Naturală din Marea Britanie.

„Se pare că marsupialele sunt cele care sunt mult mai evoluate din forma ancestrală”.

Această idee a apărut din faptul că marsupialele, precum cangurii, dau naștere încă în stadiile incipiente de dezvoltare. Acest lucru îi lasă pe bebeluși să își facă cea mai mare parte a dezvoltării în marsupiu, aparent un pas mai complicat decât ceea ce fac monotremele precum Platypus, dar totuși mai simplu decât dezvoltarea mamiferelor placentare.

Marsupialele sunt mai dezvoltate decât credeam

Mamiferele placentare – ca oamenii, balenele și aricii – se nasc mai dezvoltate după perioade de gestație mult mai lungi.

„Ca membri ai mamiferelor placentare, avem adesea această părtinire că al nostru este grupul către care este îndreptată evoluția, dar nu așa funcționează evoluția”, explică Goswami.

Evoluția este adesea interpretată greșit ca un drum direct către o complexitate mai mare, unde speciile cu trăsături mai vechi sunt considerate a fi mai simple sau „primitive”.

Dar genetica și o mai mare conștientizare a trăsăturilor neobișnuite demonstrează că complexitatea poate fi câștigată și pierdută în mod repetat în timpul călătoriei evolutive a unei specii. Nicio schimbare evolutivă mai semnificativă nu duce întotdeauna la mai multă diversitate, deoarece există mult mai multe variații la mamiferele placentare decât la marsupiale, subliniază cercetătorii.

Folosind specimene din diferitele stadii de dezvoltare a 22 de specii care trăiesc în prezent, biologul de dezvoltare al Muzeului de Istorie Naturală Heather White și colegii săi au construit o cronologie a schimbărilor care a explicat cel mai bine ceea ce există acum.

Setul foarte detaliat de scanări micro-CT 3D a dezvăluit multe mai multe schimbări în modul în care se dezvoltă craniile marsupiale. Mai exact, dezvoltarea craniului este încetinită și modificată la marsupiale, în comparație atât cu mamiferele placentare, cât și cu strămoșul nostru terian comun de acum 160 de milioane de ani.

Descoperirile sugerează că vârsta extrem de tânără a nașterilor de marsupiale reprezintă tipul mai specializat de dezvoltare care a necesitat schimbări mai mari ale trăsăturilor, în comparație cu strămoșul nostru comun, decât strategia noastră de a permite bebelușilor să se dezvolte în noi pentru mai mult timp.