Vestea bună a dimineții pentru consumatorii români care nu-și pot plăti facturile: ce se întâmplă cu debranșările

Vestea bună a dimineții pentru consumatorii români care nu-și pot plăti facturile: ce se întâmplă cu debranșările

Autoritățile române încearcă să facă tot ce este posibil pentru ca românii să nu rămână în frig sau fără curent în această iarnă. Pe lângă plafonări și compensări, asta înseamnă interdicții de la debranșări. Care sunt condițiile?

În perioada 1 noiembrie 2021 – 1 aprilie 2022, în România, sunt în vigoare o serie de măsuri pentru ajutorarea populației, pentru facilitarea plății facturilor în condiții rezonabile. Din păcate, mulți furnizori au ales să ignore acele măsuri și au emis facturi fără niciun fel de compensări sau plafonări de preț. În acest context. Până când vor fi identificate toate acele cazuri, ministrul Energiei a anunțat încă un mecanism pentru a liniști persoanele care se află în imposibilitate de plată a facturilor de utilități. Aceștia nu vor putea fi debranșați.

Debranșarea românilor de la gaz și curent, imposibilă

Furnizorii de energie electrică și gaze nu vor putea debranșa consumatorii pe perioada în care se aplică schemele de sprijin. Anunțul vine de la ministrul Energiei și, având în vedere că măsurile de compensare și plafonare sunt în vigoare până la 1 aprilie 2022, cel puțin momentan, până la acea dată rămâne în vigoare și interdicția.

Este important de reținut că un act normativ în acest sens nu a fost bătut în cuie, dar ar trebui să nu mai dureze mult până când se materializează. Principalul argument din spatele acestei măsuri este că mai mulți furnizori au emis facturi greșite care trebuie recalculate.

„După ce am văzut ce fac furnizorii, emit facturi şi forţează plata acestor facturi, existând acest risc al debranşării… Evident, când le dăm o sancţiune de refacere a facturii, de nepercepere a penalităţilor, evident că trebuie să ne asigurăm că nu pot fi abuzuri din partea furnizorilor împotriva oamenilor, că nu au capacitatea de negociere cu furnizorii cum au firmele mari, ne asigurăm că nu pot să-i debranşeze. Pe toată perioada aceasta de aplicare a legii nu vor fi debranşări nu doar pentru consumatorii vulnerabili, ci şi pentru restul consumatorilor”, a precizat Popescu, la briefingul de presă care a urmat ședinței de Guvern.

Ca referință, nu este prima oară când autoritățile române impun interdicții legate de debranșarea populației care nu-și plătește facturile la utilități. Data trecută când s-a întâmplat asta, în primul an al pandemiei, în mai puțin de un an, s-au acumulat datorii de un sfert de miliard de lei la furnizori.

„Aşa este, între timp acest lucru s-a reglat. Dar între timp a apărut în piaţă un comportament incorect, să spunem, din partea celeilalte părţi, a furnizorilor, iar noi trebuie să fim echilibraţi şi să venim şi în sprijinul clienţilor, atunci când este cazul. Şi faptul că s-au întocmit milioane de facturi, aşa cum ne demonstrează realitatea, într-un mod eronat şi există acest risc ca până la finalizarea tuturor litigiilor cu ANRE oamenii să fie debranşaţi, nu poate să rămână aşa, de aceea introducem (această măsură de interzicere a debranşării – n.r.)”, a concluzionat ministrul.

Citește și: