12 feb. 2022 | 09:17

La ce vârstă încetează creierul să mai producă neuroni. Ce se întâmplă după ce ai trecut acest prag

ȘTIINȚĂ

Oamenii de știință au știut întotdeauna că majoritatea neuronilor creierului uman, celule specializate responsabile de transmiterea informațiilor în tot corpul, se formează în stadiul fetal. Dar iată vârsta la care creierul uman nu mai produce neuroni – nu te-ai fi așteptat la asta.

Cu toate acestea, după studii pe mamifere, cum ar fi șobolanii, cercetătorii au arătat că neurogeneza continuă în girusul dentat, o parte a zonei hipocampului creierului vital pentru formarea memoriei, până la vârsta adultă. S-a presupus că același lucru este valabil și pentru oameni. Cu toate acestea, oamenii de știință de la Universitatea din California, San Francisco contestă această credință îndelungată cu un nou studiu care afirmă că creierul uman încetează să mai adauge noi neuroni după vârsta de 13 ani, scrie CNN.

Pentru cercetarea lor, echipa condusă de profesorul de chirurgie neurologică UCSF Arturo Alvarez-Buylla a studiat țesutul cerebral de la 59 de persoane care au murit sau au primit probe de țesut în timpul unei intervenții chirurgicale pe creier. Studiul, realizat pe parcursul a cinci ani, a inclus o gamă largă de exemplare – de la nou-născuți până la adulți de până la 77 de ani.

Creierul uman încetează să mai adauge noi neuroni după vârsta de 13 ani

Oamenii de știință au început prin identificarea tinerilor neuroni, caracterizați prin formele lor lungi și subțiri, și apoi au folosit anticorpi fluorescenți pentru a detecta proteinele specifice celulelor în diferite stadii de maturitate. Ei au descoperit că, deși erau foarte mulți neuroni tineri în țesutul cerebral la naștere, producția de noi neuroni hipocampici a încetinit substanțial până la vârsta de șapte ani și a fost inexistentă până la vârsta de 13 ani.

Dr. Mercedes Paredes, profesor asistent de neurologie la UCSF și unul dintre liderii studiului, spune: „Am început această lucrare crezând că vom găsi dovezi ale neurogenezei, deoarece au făcut-o alte grupuri. Așa că am fost, de fapt, surprinși când nu am văzut nicio dovadă în probele noastre pentru adulți”.

Având în vedere că s-au făcut observații similare la mamiferele acvatice, cum ar fi delfinii și balenele, cercetătorii consideră că lipsa regenerării ar putea fi un semn distinctiv al creierului complex.

Neurogeneza umană este imposibil de observat în timp real, deoarece țesutul cerebral de înaltă calitate este greu de obținut. Chiar și atunci când cercetătorii le pot obține, fiecare eșantion oferă doar o imagine a ceea ce se întâmplă într-un singur moment în timp, într-o anumită zonă a creierului. Dar noile date UCSF vor iniția, fără îndoială, o cursă în rândul experților, pentru a încerca tot posibilul pentru a găsi un răspuns definitiv.

Cele mai interesante curiozități despre creierul uman

În video-ul d emai jos vedeți alcătuită o listă cu 10 cele mai interesante și spectaculoase curiozități despre creierul uman. Iată lucruri inedite despre creier despre care probabil nu știai.