UE și stațiile de încărcare pentru mașini electrice: două țări domină. Pe ce loc e România

UE și stațiile de încărcare pentru mașini electrice: două țări domină. Pe ce loc e România

O nouă analiză a datelor de la Asociația Producătorilor de Automobile Europeni arată că jumătate din toate punctele de încărcare pentru mașinile electrice din Uniunea Europeană sunt concentrate în doar două țări – Țările de Jos și Germania.

O nouă analiză a Asociația Producătorilor de Automobile Europeni arată că jumătate din toate punctele de încărcare pentru mașinile electrice din Uniunea Europeană sunt concentrate în doar două țări – Olanda (90.000 de încărcătoare) și Germania (60.000).

Aceste două țări reprezintă mai puțin de 10% din întreaga suprafață a UE. Cealaltă jumătate dintre încărcătoarele sunt împrăștiate în restul de 25 de țări, acoperind 90% din suprafața regiunii.

Diferența dintre țările din partea de sus și de jos a clasamentului este masivă. Țările de Jos – țara cu cea mai mare infrastructură – are de aproape 1.600 de ori mai multe puncte de încărcare decât țara cu cea mai mică infrastructură (Cipru, cu doar 57 de puncte de încărcare). Într-adevăr, olandezii au tot atâtea încărcătoare cât 23 de state membre la un loc.

Când vine vorba de distribuția infrastructurii, există o divizare clară între țările din Europa Centrală și de Est, pe de o parte, și țările din Europa de Vest, pe de altă parte.

De exemplu, o țară mare precum România – de vreo șase ori mai mare decât Țările de Jos – are doar 0,4% din toate punctele de încărcare ale UE și se situează pe locul 10 în clasament.

Trebuie și mai multe stații de încărcare

Deși a existat o creștere puternică a numărului de puncte de încărcare în UE în ultimii cinci ani (+180%), numărul total (307.000) este cu mult sub ceea ce este necesar.

Pentru a atinge obiectivele de CO2, vânzările de vehicule electrice vor trebui să crească masiv în toate țările UE. Un studiu recent arată că până în 2030 ar fi necesare până la 6,8 milioane de puncte de încărcare publice pentru a atinge reducerea de 55% CO2 propusă pentru mașini – ceea ce înseamnă că trebuie să vedem o creștere de peste 22 de ori în mai puțin de 10 ani.

Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) – propus de Comisia Europeană anul trecut – este menit să ajute la rezolvarea situației. Cu toate acestea, nivelul său de ambiție este complet insuficient, spune ACEA.

„În timp ce unele țări avansează în ceea ce privește lansarea infrastructurii, majoritatea sunt în urmă”, a declarat directorul general ACEA, Eric-Mark Huitema. „Disparitățile puternice demonstrează necesitatea unor ținte AFIR puternice, care să fie armonizate în toate statele membre ale UE”.

„Îndemnăm factorii de decizie să consolideze AFIR, astfel încât să poată atinge scopul de a construi o rețea europeană densă de stații de încărcare, care se întinde de la nord la sud și de la est la vest.”

Top 5 țări cu cele mai multe încărcătoare

  • Țările de Jos (90.284)
  • Germania (59.410)
  • Franța (37.128)
  • Suedia (25.197)
  • Italia (23.543)

Top 5 țări cu cele mai puține încărcătoare

  • Cipru (57)
  • Malta (98)
  • Lituania (207)
  • Estonia (385)
  • Letonia (420)