Tragedia de pe Titanic ar fi putut fi evitată: nava care a încercat să-l avertizeze pe căpitan a avut o soartă similară

Tragedia de pe Titanic ar fi putut fi evitată: nava care a încercat să-l avertizeze pe căpitan a avut o soartă similară

Cu toții știm deja povestea tragică a Titanicului, iar asta se datorează, în mare parte, filmului cu același nume al lui James Cameron, din 1997.

Totuși, puțini sunt cei care știu de existența unei alte nave care a încercat (și, în mod clar, nu a reușit) să salveze nava Titanic de soarta sa. Aceasta fost, la rândul ei, descoperită pe fundul Mării Irlandei, un secol mai târziu.

Nava comercială SS Mesaba traversa Oceanul Atlantic în aprilie 1912, exact în perioada în care Titanicul își începea călătoria inaugurală, dar și finală.

SS Mesaba ar fi trimis un mesaj căpitanului Edward Smith, de pe Titanic, avertizându-l de pericolul aisbergurilor care plutesc pe coasta Newfoundland.

Mesajul a fost primit, dar în cele din urmă avertismentul nu a fost luat în seamă. La patru zile, Titanicul a lovit un aisberg și s-a scufundat, ceea ce a dus la decesul a peste 1.500 de oameni.

Între timp, SS Mesaba și-a continuat călătoria. A funcționat ca navă comercială în următorii șase ani, înainte de a fi torpilată de un submarin german în 1918, ultimul an al Primului Război Mondial. Ea a stat mai bine de un secol pe fundul mării, până când a fost găsită, de curând.

ss-maseba-nava-care-a-avertizat-titanicul
Imagine obținută cu ajutorul sonarului: locul de odihnă al navei SS Maseba

Într-un proiect recent, cercetătorii de la Universitatea Bangor din Țara Galilor au reușit să identifice epava navei Mesaba și să identifice locul final de odihnă al acesteia cu ajutorul navei de cercetare Prince Madog, înarmată cu un sonar de ultimă generație.

Identificarea epavei nu a fost o misiune ușoară

Pe fundul Mării Irlandei se află epavele a 273 de nave, așadar, este ca și cum ai fi căutat acul în carul cu fân.

„Anterior, puteam să ne scufundăm în câteva locuri pe an pentru a identifica vizual epavele. Capacitățile unice ale sonarului ne-au permis să dezvoltăm un mijloc relativ ieftin de examinare a epavelor”, a declarat Dr. Innes McCartney, arheolog și istoric nautic de la Universitatea Bangor, într-un comunicat.

De cealaltă parte a Atlanticului, epava Titanicului încă zace la 690 de kilometri în largul coastei Newfoundland din Canada.

De la descoperirea sa, în 1985, catargul din față al Titanicului s-a prăbușit, puntea suferind aceeași soartă, prova navei având șanse reale să pățească același lucru, în anii ce vor urma.