Toți șoferii români trebuie să afle acum ce li se pregătește: brusc, se schimbă regulile RCA

Toți șoferii români trebuie să afle acum ce li se pregătește: brusc, se schimbă regulile RCA

Apar noi modificări legislative privind polițele RCA. Tocmai a fost publicată în Monitorul Oficial o nouă normă Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), cea mai importantă din ultimii ani.

Noile reguli instituite de acest act normativ vor începe să-și producă efectele începând din 10 septembrie 2022. Din acel moment, șoferii, firmele de asigurare, dar și brokerii români vor trebui să se supună unor noi reglementări pe piața asigurărilor obligatorii din România.

Concret, e vorba despre trei mari modificări care se aduc legislației actuale

În primul rând, „noua normă vine cu trei modificări majore, două dintre ele premiere pentru piața din România. În primul rând, actul vine să implementeze modificările cerute de Comisia Europeană în ceea ce privește modalitatea în care firmele de asigurare stabilesc prețurile RCA. Practic, din 10 septembrie asigurătorii au liber absolut în această privință, întrucât sunt eliminarea articolele care arătau că ASF trebuie să fie notificat înainte de modificarea tarifelor, iar asigurătorii trebuie să prezinte Autorității fundamentarea acestor modificări (…)

O altă noutate adusă de norma ASF constă în introducerea noțiunii de ”primă de asigurare netă de cheltuieli”.

Pe de altă parte, se schimbă și regulile privind lipsa de folosință, cu bătaie mai ales spre mașina la schimb oferită pe perioada reparației. Legea RCA spune că păgubitul beneficiză de o despăgubire și pentru perioada în care nu își poate folosi mașina avariată”, se arată într-o analiză economica.net.

polite-rca-lege-schimbata

Iată explicații preluate direct din textul actului normativ la care facem referire:

-”În cazul completării formularului de Constatarea amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule implicate în accident sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul…Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către A.S.F.”.

– ”Indiferent de canalul de distribuţie utilizat, asigurătorul RCA practică aceeaşi primă de asigurare, stabilită pe baza criteriilor specifice unui asigurat. Conform sursei citate, „noua normă nu mai face referire la prețul final al RCA, dând libertate asigurătorului să stabilească acest preț în funcție și de cheltuielile pe care le are cu vânzarea”.

Alte noutăți legislative pentru șoferi

Luna iunie mai aduce și alte noutăți legislative pentru șoferii români. Pe lângă cele evidențiate mai sus, notăm că Ministerul Sănătății și ASF au lansat proiectul de ordin care reglementează punctajele aferente fiecărui tip de leziune traumatică, suferită de victimă în urma accidentării rutiere şi metodologia de obţinere a punctajului total al victimei accidentului rutier.

Calculul punctajului traumatologic se va face, contra cost, la cererea persoanei prejudiciate, a asigurătorului RCA, a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România sau a Fondului de Garantare a Asiguraților, de către medici experți evaluatori.

Despăgubirile cuvenite persoanelor prejudiciate ca urmare a vătămării integrității corporale ori a sănătății persoanelor se vor stabili pe baza punctajului traumatologic prevăzut în proiect, prin însumarea punctelor corespunzătoare traumatismelor.

Severitatea leziunilor traumatice va fi stabilită analizându-se elemente precum:

-leziunea traumatică inițială;
-complicațiile post-traumatice – acele complicații imediate și/sau acute sau cronice care beneficiază de -recuperare terapeutică;
-consecințele post-traumatice permanente – acele complicații cu caracter permanent care nu se mai pot -vindeca și care pot genera consecințe posttraumatice severe sau invaliditate.

Citește și: