Șeful tău vrea să-ți citească gândurile: tehnologia distopică, bazată pe inteligență artificială, care-i permite asta

Șeful tău vrea să-ți citească gândurile: tehnologia distopică, bazată pe inteligență artificială, care-i permite asta

Nu este un secret pentru nimeni că multor șefi le-ar plăcea să intre în capul angajaților lor. Și acum, poate, din păcate pentru unii angajați, ar putea să înceapă să facă acest lucru – să-ți citească gândurile.

O serie de companii oferă angajatorilor dispozitive de citire a minții pentru forța de muncă. InnerEye, de exemplu, este o companie israeliană care are niște căști ce combină învățarea automată cu puterea înnăscută a minții umane, ajutând, în cele din urmă, lucrătorii să elimine nehotărârea și să lucreze mai repede decât oricând. De asemenea, Emotiv, un startup din San Francisco, susține că poate urmări bunăstarea angajaților cu căști EEG-uri wireless.

„Prin conectarea oamenilor și a mașinilor”, se arată pe site-ul InnerEyes,

„InnerEye combină tot ce este mai bun din ambele lumi”.

Cum vrea șeful tău să-ți citească gândurile

Distopic? Sigur. Dar aceste companii nu sunt aberante. După cum raportează Spectrum IEEE, aceasta este o piață în plină dezvoltare, iar angajatorii încep să investească.

Prezentul general pentru această clasă de dispozitive este familiar, dacă nu convenabil: este un instrument nu numai pentru creșterea productivității, ci și pentru asigurarea bunăstării angajaților. Din punct de vedere tehnic, ei ar putea monitoriza angajații, dar numai de dragul lor. Ajutând angajații să ia decizii rapide, inteligența artificială a lui InnerEye transformă lucrătorii de zi cu zi în “supra-oameni”. Pe de altă parte, Emotiv vrea doar să-i facă pe lucrători fericiți.

„Potențialul distopic al acestei tehnologii nu este pierdut pentru noi”, a declarat Tan Le, CEO și cofondator al Emotiv, pentru Spectrum.

„Suntem foarte conștienți de alegerea partenerilor care doresc să introducă această tehnologie într-un mod responsabil: trebuie să aibă o dorință reală de a ajuta angajații”.

Este important că această abordare de marketing orientată spre angajați distinge aceste dispozitive – cel puțin în eforturile de branding – de „bossware”, un domeniu în creștere al tehnologiei de consum, angajat să ofere supraveghere angajaților, într-o lume condusă de muncă la distanță.

Totuși, marketingul este doar asta: marketing și, având în vedere prevalența minării de date și creșterea constantă a bossware-ului, angajații pot fi înțeleși dacă se simt neîncrezători față de căștile care citesc mintea, în special de dragul confidențialității lor.