S-a schimbat legea pentru toți șoferii din România: cum îți obții carnetul de șoferi, ce este opțional, obligatoriu

S-a schimbat legea pentru toți șoferii din România: cum îți obții carnetul de șoferi, ce este opțional, obligatoriu

Codul Rutier 2022 tocmai a suferit niște schimbări importante printr-o Ordonanță de Urgență promulgată de președintele Klaus Iohannis. Aceasta include mai multe modificări referitoare la circulația pe drumurile publice.

La finele zilei de ieri, președintele României a promulgat legea referitoare la completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Modificările introduse acum au făcut subiectul mai multor speculații în ultimele luni și vizează, mai ales, cursurile de condus defensiv din procesul de educare al tinerilor șoferilor. Spre deosebire de proiect, însă, când respectivele cursuri erau obligatorii pentru toți cei care vor să obțină permisul de conducere, în forma finală a documentului, au devenit opționale.

Partea bună este că măcar costurile din spatele lor pot fi deduse din impozitul pe venit. Partea proastă este că, fiind opționale, probabil că nu le va face niciun șofer, iar utilitatea lor va fi zero în a reduce numărul înfricoșător de accidente rutiere de pe drumurile publice din România.

Codul Rutier 2022, care sunt modificările

Legea accesibilă la această adresă are ca obiect de reglementare completarea OUG nr.195/2002, cu scopul instituirii obligaţiei anumitor categorii de conducători de autovehicule de a urma un curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru prevenirea accidentelor rutiere (conducere defensivă), precum şi al stabilirii unor facilităţi fiscale pentru stimularea efectuării respectivelor cursuri de către toate categoriile de conducători de autovehicule.

„Normele privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto în domeniul conducerii auto defensive, normele privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto în domeniul conducerii auto defensive, precum şi procedura de examinare şi formare în domeniul conducerii auto defensive se stabilesc prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii. (…)

Evidenţa conducătorilor de vehicule care au urmat cursuri în domeniul conducerii defensive se ţine de către Poliţia Rutieră din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care evaluează anual eficienţa acestor cursuri raportat la gradul de implicare al absolvenţilor în accidente de circulaţie. Procedura de ţinere a evidenţei şi de evaluare a eficienţei se stabilesc prin ordin al Ministerului Afacerilor Interne. (…) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, ministrul Afacerilor Interne emite ordinul”, prevede legea.

Pentru a încuraja românii să urmeze acele cursuri, conducătorii beneficiază de deducerea din impozitul pe venit a cheltuielilor efectuate pentru absolvirea unui curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă. Dacă discutăm de persoane juridice, în situaţia în care aceste cheltuieli sunt suportate de către angajator, acesta beneficiază, prin excepţie de la prevederile Codului Fiscal, de deducerea din impozitul pe profit/venit a cheltuielilor respective.

„Cheltuielile efectuate pentru absolvirea unui curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă de către conducătorii de vehicule cu vârsta cuprinsă între 18-26 ani care se află în continuarea studiilor şi nu realizează venit sunt deduse din impozitul pe venitul realizat de către persoanele prevăzute la art. 499 din Codul civil”, mai arată legea.

Pentru cea mai mare parte a populației, întregul efort legislativ detaliat mai sus este complet opțional. Singurele categorii de șoferi pentru care cursurile de conducere defensivă sunt obligatorii sunt cei care se află la volanul unui vehicul special, pompieri, salvare și așa mai departe. Ei trebuie să urmeze cursul în următoarele 12 luni, din momentul intrării în vigoare a legii.

Citește și: