Producătorii auto nu au parte de o pauză: ce se întâmplă cu criza semiconductorilor

Producătorii auto nu au parte de o pauză: ce se întâmplă cu criza semiconductorilor

Producătorii de automobile încep deja să modifice planurile de producție pentru 2023 din cauza penuriei de microcipuri, deoarece industria se pregătește pentru alte milioane de vehicule pierdute anul viitor.

Stellantis, de exemplu, a început să reducă producția planificată pentru Jeep Cherokee în 2023 din cauza penuriei de semiconductori, a declarat Sam Fiorani, vicepreședinte pentru prognoza globală a vehiculelor la AutoForecast Solutions.

Industria auto se poate aștepta să piardă între 2 și 3 milioane de unități de producție planificată în 2023, pe lângă cele 10,5 milioane pierdute în 2021 și cele 3,6 milioane pierdute până acum în acest an, a spus Fiorani.

„Încet, mai multe cipuri sunt filtrate în industria auto”, a spus el. „Dar când vedem că producția de vehicule cu marjă mare este încă afectată, știm că răspunsurile încă nu sunt aici – și încă vedem asta.”

„Producătorii de cipuri investesc miliarde de dolari în producția de noi semiconductori din întreaga lume, dar va fi nevoie de timp pentru ca toată această capacitate să intre în funcțiune. Între timp, timpii de livrare pentru semiconductori „rămân încăpățânat de mari”, de aproximativ trei ori mai mult decât era normal în 2019, din cauza cererii mari”, a declarat Phil Amsrud, analist  principal pentru zona de cercetare a semiconductorilor auto la S&P Global Mobility.

„Este mai puțin despre care este numărul absolut în acest moment și mai mult despre cum se compară numerele de astăzi cu situația anterioară”, a spus Amsrud. „Când timpii de livrare revin la niveluri mai normale pentru o perioadă susținută de timp, mă voi simți mai confortabil spunând că situația s-a rezolvat de la sine sau este în proces de rezolvare.”

La începutul anului, mulți din industrie au sperat că situația microcipurilor se va rezolva de la sine la sfârșitul acestui an sau la începutul lui 2023. Dar acest optimism a dispărut încet în lunile de când persistă termenele lungi de livrare a semiconductorilor și reducerea producției a continuat, a spus Amsrud.

Chiar și în urmă cu trei luni, directorii producătorilor de automobile și furnizorilor erau împărțiți în mod egal în interviurile cu presa și în dezvăluirile financiare între cei care erau optimiști că criza se va atenua în 2023 și cei care credeau că va persista, a spus Amsrud.

Astăzi, mulți alții sunt în tabăra pesimistă

„Ceea ce nu știm în acest moment este dacă OEM-urile încearcă să-și reducă așteptările față de piață sau văd cu adevărat că mai au probleme? Nu sunt sigur care este răspunsul, dar nu văd nimic care să indice că norii se vor despărți în ianuarie 2023”, a spus el.

Capacitatea fabricilor de fabricare a semiconductoarelor care produc cipuri preferate de industria auto este de așteptat să urce cu aproximativ 20% anul viitor, a declarat Dan Hearsch, director general la AlixPartners. Cu toate acestea, deoarece producătorii de automobile vor căuta să satisfacă cererea reținută din ultimii doi ani și deoarece numărul de microcipuri per vehicul este în creștere, asta nu înseamnă că industria va fi „încărcată cu cipuri” și că va putea produce toate vehiculele pe care vor să le producă, a spus el.

„Ne așteptăm în continuare la constrângeri anul viitor pentru ca producătorii de automobile să poată realiza toate sistemele și accesoriile și scaunele încălzite și orice altceva care crește numărul de dispozitive care intră în mașină”, a spus el.

Perspectivele pentru microcipuri s-ar putea schimba parțial din cauza unei potențiale recesiuni în 2023, care este „cea mai întunecată umbră a viitorului”, a spus Fiorani.

Producătorii de automobile au alocat, în general, mai mulți semiconductori vehiculelor cu marjă mai mare și mai scumpe, în detrimentul modelelor cu costuri mai mici, ceea ce a dus la creșterea prețului mediu de tranzacție al vehiculelor noi în ultimii doi ani. Dacă economia ar intra într-o recesiune, producătorii auto ar putea fi nevoiți să regândească această strategie, a spus Fiorani.

Abordarea actuală a industriei „scoate o grămadă de cumpărători din buclă”, a spus el. „A avea la dispoziție vehicule sub 30.000 de dolari ar aduce o mulțime de modele înapoi și ar putea agita industria și economia.”