Piața auto din România s-a dus în cap, în câteva luni: explicația fenomenului ciudat

Piața auto din România s-a dus în cap, în câteva luni: explicația fenomenului ciudat

Piața auto din România suferă modificări semnificative de la o lună la alta, ca o oglindă a crizei economice dintr-o varietate de alte domenii.

Într-un situație ce pare fără precedent, în luna iulie a acestui an, au fost înmatriculate cu 21,9% mai puține autoturisme pe teritoriul țării noastre, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Această rupere de ritm este în contrast puternic cu situația de acum câteva luni, când România era excepția de la regulă, în raport cu restul Europei.

Românii nu-și mai permit mașini noi

În iunie 2022, se preconiza deja un dezastru pentru piața auto din România. La momentul respectiv, se înregistra o scădere de 6,63% a vânzărilor, comparativ cu aceeași perioadă din 2021. În iulie, însă, dezastrul a fost confirmat, o scădere de 21,9%.

Trendul îngrijorător a fost confirmat de ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România), pe baza cifrelor puse la dispoziție de DRPCIV (Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor). În final, în luna iulie a acestui an, au intrat în circulație 12.099 de autoturisme noi.

La scară largă, scăderea de 21,91% a înmatriculărilor din iulie se va reflecta într-o reducere accelerată a ritmului de creștere a pieței din întregul an. În practică, după primele șase luni ale acestui an, creșterea pieței auto din România s-a contractat cu 12.06%, iar totalul mașinilor noi intrat în circulație s-a plafonat la 70.811 unități.

Acest anunț vine după ce, la finalul primului semestru, piața auto din România părea să fie în opoziție totală cu ce se întâmplă în Europa. Singura țară care a reușit atunci să depășească meleagurile mioritice la creșterea înmatriculărilor era Islanda, atât. În rest, țara noastră este peste toate țările de pe continent, inclusiv statele EFTA și Marea Britanie.

Dincolo de trendul îngrijorător, cele mai căutate mărci printre români au fost Dacia, Toyota, Hyundai, Ford și Skoda. Nici pe partea de second hand lucrurile nu arată mai bine, scăderea față de iulie 2021 fiind de 19,34%, până la 28.741 de unități.