Pagubele financiare rezultate din fake news, în lume, imense: cât de gravă e situația e situația în rândul companiilor din România, de fapt

Pagubele financiare rezultate din fake news, în lume, imense: cât de gravă e situația e situația în rândul companiilor din România, de fapt

În prezent, fenomenul fake news a luat amploare în mod aproape irațional, astfel că riscă să afecteze activitatea multor companii care, în lipsa unor sisteme concrete de apărare împotriva știrilor false, cad victime acestui trend.

Mai exact, mai puțin de 1% dintre companiile românești își iau măsuri de precauție împotriva a ceea ce se numește fake news, astfel că riscă să fie afectate semnificativ, pe plan financiar, din această cauză.

La nivel global, fenomenul fake news se traduce prin pierderi financiare colosale, de până la 78 de miliarde de dolari, mai bine de 90% dintre investitori fiind conștienți că riscul este unul mare, se arată într-un studiu realizat de CHEQ, o firmă de securitate cibernetică din Israel și Universitatea din Baltimore.

Românii, ignoranți în fața tentativelor de fake news

În România, din nefericire, nu se iau măsurile necesare pentru a se combate acest fenomen, denumit fake news, astfel că multe companii au șanse reale de a pierde profit, întrucât competiția ar putea să folosească infama metode spre discreditarea lor.

În mod evident, vorbim despre practici neloiale, interzise la noi în țară. Chiar și așa, este foarte greu de dovedit atunci când ești victima dezinformării, totul putând fi rezolvat în instanță – cu toții știm cât durează o astfel de procedură juridică ce nu garantează, de cele mai multe ori, un final fericit pentru păgubit.

„În prezent, este o epidemie de știri false care face tot mai multe victime. Astfel, dezinformarea s-a insinuat treptat și ca potențială strategie a mediului privat, care, în goana după profit sau consolidarea poziției pe piață,  utilizează acest instrument pentru afectarea reputației unor concurenți, influențarea valorii de piață a unor companii listate la bursă sau ca tactică de negociere în tranzacții, fuziuni sau preluări ostile”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency, citat de economica.net.

Trebuie menționat, de asemenea, că majoritatea firmelor românești nu conștientizează riscurile și nici nu își iau măsuri ca să prevină situația.

Conform studiului realizat de Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Fraudelor din România, din 2021, doar 2 din 10 companii folosesc serviciile unor specialiști, în ceea ce privește prevenirea fraudelor.