26 mai 2022 | 13:59

Internetul cuantic se apropie mai mult de progresul în teleportarea datelor: ce experiment au făcut cercetătorii

Oamenii de știință și-au îmbunătățit capacitatea de a trimite informații cuantice pe computere îndepărtate și au făcut un alt pas către rețeaua viitorului. Iată cum se dezvoltă internetul cuantic.

De la Santa Barbara, California, până la Hefei, China, oamenii de știință dezvoltă un nou tip de computer care va face ca mașinile de astăzi să arate ca niște jucării.

Valorificând puterile misterioase ale mecanicii cuantice, tehnologia va îndeplini sarcini în câteva minute pe care nici măcar supercalculatoarele nu le-ar putea îndeplini în mii de ani. În toamna lui 2019, Google a dezvăluit un computer cuantic experimental care arată că acest lucru este posibil. Doi ani mai târziu, un laborator din China a făcut cam la fel.

Dar calculul cuantic nu își va atinge potențialul fără ajutorul unei alte descoperiri tehnologice. Numiți-l „internet cuantic” – o rețea de calculatoare care poate trimite informații cuantice între mașini îndepărtate.

Internetul cuantic, mai aproape de realitate

La Universitatea de Tehnologie Delft din Țările de Jos, o echipă de fizicieni a făcut un pas semnificativ către această rețea de computere a viitorului, folosind o tehnică numită teleportare cuantică, pentru a trimite date în trei locații fizice. Anterior, acest lucru era posibil doar cu două.

Noul experiment indică faptul că oamenii de știință pot extinde o rețea cuantică pe un număr din ce în ce mai mare de site-uri. „Acum construim mici rețele cuantice în laborator”, a spus Ronald Hanson, fizicianul din Delft care supraveghează echipa. „Dar ideea este să construim, în cele din urmă, un internet cuantic”.

Cercetarea lor, dezvăluită recent într-o lucrare publicată în revista de știință Nature, demonstrează puterea unui fenomen pe care Albert Einstein l-a considerat cândva imposibil. Teleportarea cuantică – ceea ce el a numit „acțiune înfricoșătoare la distanță” – poate transfera informații între locații fără a muta efectiv materia fizică ce o deține.

Această tehnologie ar putea schimba profund modul în care datele circulă dintr-un loc în altul. Se bazează pe mai mult de un secol de cercetări care implică mecanica cuantică, un domeniu al fizicii care guvernează tărâmul subatomic și se comportă diferit de orice experimentăm în viața noastră de zi cu zi. Teleportarea cuantică nu numai că mută datele între computere cuantice, dar o face și în așa fel încât nimeni să nu le poată intercepta.

„Acest lucru nu înseamnă doar că computerul cuantic vă poate rezolva problema, ci și că nu știe care este problema”, a spus Tracy Eleanor Northup, cercetător la Institutul de Fizică Experimentală al Universității din Innsbruck, care explorează și teleportarea cuantică. „Nu funcționează așa astăzi. Google știe ce rulați pe serverele sale”.