Ce este shrinkflation, modul creativ în care ești ”ars la buzunare” când mergi la cumpărături în România, Germania, SUA

Ce este shrinkflation, modul creativ în care ești ”ars la buzunare” când mergi la cumpărături în România, Germania, SUA

Inflația în România este la un nivel fără precedent, iar banii românilor valorează mai puțin ca niciodată, indiferent dacă își dau sau nu seama. Situația a devenit atât de complexă, încât producătorii și comercianții caută moduri creative pentru a masca scumpirile absolut inevitabile la majoritatea produselor și serviciilor.

Inflația în România este la aproximativ 15%, în timp ce media în întreaga Uniune Europeană gravitează în jurul procentului de 10,1%, similară cu cea din Marea Britanie. În Statele Unite, vorbim de un procent de aproximativ 8,5%. Aceste valori se traduc prin faptul că banii oamenilor s-au devalorizat cu acel procent.

În țara noastră, de exemplu, puterea de cumpărare a 100 de lei s-a diminuat cu 15%. Este ca și cum ai avea o dobândă negativă la bancă. În mod evident, există produse sau servicii a căror valoare nu s-a modificat cu același procent, dar acelea sunt excepții, mai ales că scumpirile la energie de exemplu sau la carburant sunt semnificativ mai mari decât valoarea menționată.

Oamenii fug de scumpiri, dar ajung să fie furați la buzunar, prin shrinkflation

Dacă îți cumperi aceeași ciocolată în fiecare săptămână sau aceeași cutie de cereale, sunt șanse mari să știi cât costă. Într-o astfel de situație, ești mai sensibil și la scumpiri, iar producătorii sunt conștienți de acest aspect. Decât să te taxeze în plus, apelează la o practică semi-înșelătoare. Micșorează cantitatea, dar păstrează prețul. Practic, tu suferi tot o scumpire, dar ești ”mințit frumos”, pentru că suma pe care o scoți din buzunar pentru produsul tău favorit nu se schimbă, doar cantitatea, pe care mulți nu o observă.

Această practică este documentată de mulți ani în Statele Unite ale Americii și poartă numele de shrinkflation. Din păcate, practica a devenit populară și în România. De aceea, ar fi bine să fii foarte atent și la gramaj atunci când mergi la cumpărături, nu doar la preț. În Germania, mai mulți clienți au început să facă plângeri la Protecția Consumatorului pentru această practică, dar deși cumpărătorii o percep ca hoție, este cât se poate de legală. Sfatul autorităților este simplu, consemnați cantitățile și prețurile, scumpirile se pot vedea și într-o parte și în alta.