BMW și Mini se inspiră: cum vor să copieze Mercedes și Audi

BMW și Mini se inspiră: cum vor să copieze Mercedes și Audi

BMW și Mini ar putea trece la așa-numitul model de distribuție prin agenție în Europa, a confirmat șeful de vânzări și marketing al BMW Group, Pieter Nota.

Revista Autohaus a raportat că BMW plănuia să pună capăt sistemului de dealeri autorizați în Europa din 2024 pentru Mini și din 2026 pentru marca principală BMW și să se bazeze în schimb pe vânzările agenției pentru mașini noi.

Nota a spus că planul este încă în discuție și că modelul de agenție ar putea fi aplicat mărcilor BMW și Mini, dar nu și mărcii de ultralux Rolls-Royce a companiei, care va rămâne cu modelul actual de dealer francizat.

Concurenții premium ai BMW, Mercedes-Benz și Audi (numai mașinile electrice e-tron), trec la modelul de agenție, în care producătorii auto relaționează direct cu posibili clienți și dețin inventarul, în timp ce dealerii primesc o taxă fixă ​​pentru fiecare vehicul vândut.

Modelul agenției va fi folosit doar în Europa, a spus Nota. China nu este pe masă în acest moment, a adăugat el, și nu este posibil în multe state din SUA, unde legile de franciză interzic producătorilor de automobile să vândă direct consumatorilor.

BMW a fost unul dintre primii producători auto care a implementat un model de agenție în Europa, când a lansat submarca i pentru mașini electrificate în 2013. Deși BMW a abandonat acest model de vânzări câțiva ani mai târziu, a început să testeze modelul de agenție pe întreaga sa gamă din Africa de Sud în 2020.

„Dacă vom trece la modelul de agenție, de data aceasta va fi pentru întreaga gamă”, a spus Nota.

Agenție versus franciză

În modelul actual de vânzare cu amănuntul în franciză, dealerii cumpără stocuri de la producătorii de automobile și își asumă costurile de promovare și deținerea stocurilor. Aceștia obțin profit din marja vehiculelor vândute, dar aceasta poate varia în funcție de negocierile cu clienții individuali.

Modelul agenției transferă o mare parte din aceste costuri către producătorii auto. Dealerii ar primi o taxă fixă ​​pe vehicul vândut, comparabilă cu un comision.

Aceștia ar câștiga mai puțini bani per vehicul, dar ar compensa diferența fără a fi nevoiți să suporte cheltuieli costisitoare de inventar și de promovare, spun producătorii de automobile.

Modelul de agenție este de așteptat să ofere consumatorului un preț transparent și egal între vânzările online și contractele semnate la o reprezentanță. Producătorii de automobile spun că astfel de prețuri standard vor reduce reducerile oferite prin piețele online independente și vor elimina concurența dintre dealerii de aceeași marcă, ceea ce poate duce, de asemenea, la creșterea reducerilor.

Grupul VW, Stellantis

Pe lângă Mercedes și Audi, o serie de alți producători auto care vând în Europa și-au semnalat intenția de a trece la modelul agenției, parțial pentru a reduce costurile de distribuție și, de asemenea, pentru a avea un control mai mare asupra procesului de vânzare.

Stellantis, creată în 2021 din fuziunea Grupului PSA și Fiat Chrysler Automobiles, intenționează să treacă la un model de agenție hibrid „negenuin” pe care îl numește „retaileri” începând din iunie 2023 cu mărcile premium Alfa Romeo, DS și Lancia, ca precum și pentru vehiculele utilitare ușoare la Citroen, Fiat Professional, Opel /Vauxhall și Peugeot.

Grupul Volkswagen folosește un model de agenție doar pentru a vinde vehicule electrice pentru gama ID a mărcii VW și pentru Audi, iar marca spaniolă Cupra trece la un model neoriginal. Polestar, co-deținută de Volvo Cars și Geely, s-a lansat în Europa în 2021, aplicând un model de agenție.

Citește și: