Avertismentul Germaniei pentru cumpărătorii de mașini electrice: s-ar putea întâmpla și în România

Avertismentul Germaniei pentru cumpărătorii de mașini electrice: s-ar putea întâmpla și în România

Partidele din coaliția germană sunt de acord să reducă subvențiile pentru vehiculele electrice și să renunțe la stimulentele pentru mașinile hibride plug-in.

Germania va reduce stimulentele financiare pentru cumpărarea de mașini electrice anul viitor, deoarece popularitatea tot mai mare a vehiculelor face ca subvențiile guvernamentale să nu fie necesare.

„Vehiculele electronice devin din ce în ce mai populare și nu vor mai avea nevoie de subvenții guvernamentale în viitorul apropiat”, a declarat ministrul Economiei, Robert Habeck.

Conform planului, subvențiile pentru vehiculele pur electrice cu prețuri sub 40.000 de euro vor scădea la 4.500 de euro de la 6.000 de euro în prezent la începutul anului viitor și la 3.000 de euro pe parcursul anului 2023.

Pentru mașinile cu prețuri de peste 40.000 de euro, subvenția va scădea la 3.000 de euro la începutul anului viitor de la 5.000 de euro în prezent.

Nu există nicio subvenție pentru achiziționarea de mașini cu prețuri de peste 65.000 de euro, iar aceasta se va aplica vehiculelor cu prețuri de 45.000 de euro și mai mult din 2024.

Subvențiile pentru mașinile de serviciu vor fi oprite, doar consumatorii privați beneficiind de program.

Stimulentele plătite cumpărătorilor de mașini electrice vor expira complet odată cu cheltuirea unei sume alocate de 3,4 miliarde de euro din bugetul următorilor doi ani, potrivit surselor guvernamentale.

Hibridele plug-in

Guvernul va opri complet stimulentele pentru mașinile hibride plug-in la sfârșitul anului — lucru pe care Habeck a susținut-o din cauza îndoielilor cu privire la acreditările climatice ale hibrizilor plug-in, deoarece acestea sunt mai grele și modul alimentat cu baterie are adesea o autonomie scăzută.

„Pentru următoarea fază de finanțare, punem un accent clar pe protecția climei și concentrăm finanțarea pe vehicule pur electrice cu baterii”, a spus Habeck.

Vânzările de mașini electrice în Germania aproape s-au dublat la 328.000 în 2021 comparativ cu anul precedent, mulțumită parțial stimulentelor.

Ponderea mașinilor pur electrice în înmatriculările de mașini noi în Germania a ajuns recent la aproximativ 14%.

Volkswagen deține cea mai mare cotă de piață pentru mașinile electrice din Germania, cu 20,3%, urmată de Tesla cu 11,2%, potrivit ultimelor cifre ale autorității auto KBA.

Asociația auto VDA a criticat reducerile planificate de subvenții într-un comunicat.

„În vremuri de creștere a costurilor și a sarcinilor, decizia de a reduce unilateral și complet finanțarea este de neînțeles”, a spus președintele VDA Hildegard Mueller.

Ea a criticat, de asemenea, mișcarea de excludere a mașinilor de companie din inițiativă, spunând că „este necesară trecerea la mobilitatea electrică în toate flotele”.

Lucrurile nu sunt chiar simple

Problema este mai complexă de atât și poate avea un impact asupra industriei mașinilor electrice la nivel continental.

Cu alte cuvinte, dacă „locomotiva economiei” europene a luat o asemenea decizie, există șanse mari ca aceasta sa fie urmată și de alte țări, inclusiv România.

Altfel spus, această decizie poate avea un efect invers și devastator asupra adoptării mașinilor electrice deoarece în lipsa unor stimulente serioase și a unei infrastructuri bine pusă la punct, nu văd în acest moment de ce marea majoritate a populației să aleagă o mașină electrică în detrimentul uneia pe ardere internă.

O astfel de decizie la nivelul României ar distruge probabil rata de adopție a mașinilor electrice, dar sper ca România să adopte o măsură similară cu cea luată de Germania.

Rămâne de văzut ce se va întâmpla în viitor.