Vrei să eviți o situație jenantă? Un robot poate s-o facă, în locul tău: cum o să ne ajute în viitor

Vrei să eviți o situație jenantă? Un robot poate s-o facă, în locul tău: cum o să ne ajute în viitor

Sigur te-ai regăsit în situația oarecum jenantă de a cere la farmacie un tratament pentru diaree sau, dacă ești mai pudic, ți s-a părut foarte penibil să ceri o cutie de prezervative. Iată cum te-ar putea ajuta un robot într-un asemenea scenariu.

Dacă ai putea interacționa cu un robot, în loc de un angajat uman? În cercetările recente, s-a descoperit că folosirea roboților, mai degrabă decât a oamenilor, ca asistenți la farmacie spre exemplu, poate reduce sentimentul de jenă al oamenilor.

Într-un experiment cu 170 de participanți, li s-a cerut să-și imagineze că se află într-o clinică medicală pentru a face o programare pentru o problemă cu hemoroizi. Jumătate dintre ei și-au imaginat că vorbesc cu un recepționer uman și jumătate cu un recepționer robot. S-a măsurat nivelul de jenă al oamenilor în această situație și s-a constatat că oamenii s-au simțit mai puțin jenați atunci când au fost nevoiți să ofere informații despre starea lor medicală unui robot, mai degrabă decât unui om.

Un robot ar putea să ceară la farmacie tampoane, în locul tău

Oamenii tind să se simtă jenați atunci când sunt îngrijorați de ceea ce alții pot crede sau simți despre ei. Alte cercetări în domeniul comportamentului consumatorului au arătat că simpla prezență a altora, chiar și atunci când este doar imaginată, este suficientă pentru a provoca jena.

Cercetarea în cauză a constatat că oamenii nu se simt jenați de roboți, deoarece nu cred că roboții pot forma judecăți sau emoții. În al doilea experiment, participanților li s-a cerut să-și imagineze că se află într-o farmacie pentru a lua un tratament anti-fungic. Ca și în studiul anterior, s-au împărțit grupurile, așa că jumătate și-au imaginat că vorbesc cu un farmacist uman, iar cealaltă jumătate, cu un robot. S-a măsurat apoi nu numai cât de stânjeniți ar fi fost, ci și cât de mult au crezut că robotul are abilități mentale specifice, cum ar fi emoții și prejudecăți. Participanții au simțit că, deoarece roboților le lipsesc amândouă caracteristicile, ei nu vor putea să aibă păreri.

Versiunile recente ale roboților umanoizi, cum ar fi Sophia, sunt capabile să emuleze o gamă largă de expresii umane. În ciuda acestui fapt, grupul de cercetare a constatat că participanții au simțit că roboții nu le judecă comportamentul.

Citește și:
Etichete: