După valul de scumpiri de la 1 iulie, românii se confruntă cu o nouă etapă a scumpirilor și, de această dată, vizează persoanele care au făcut tranziția de la abonamentul universal la piața concurențială. Cu alte cuvinte, nimeni nu mai scapă de majorări la factură.
Enel este prima companie care a decis să nu mai priveze abonații de pe piața concurențială de scumpiri la curent. Din acest motiv, Enel Energie Muntenia SA a trimis recent o serie de notificări clienţilor săi, consumatori casnici, prin care îi informează asupra preţurilor energiei electrice practicate din toamna acestui an, fără să le spună însă în mod clar că este de fapt o creştere de preţ.
Anunțul vizează clienții care s-au înscris la abonamente concurențiale anul trecut și au încheiat contracte pe o perioadă de 12 luni. Din păcate, în cazul lor, începând cu luna septembrie preţul energiei electrice va deveni de 0,394 lei/kwh, faţă de 0,325 lei/kwh cât este în contractul încheiat în anul 2020. La aceste valori se adaugă preţul abonamentului, respectiv 0,6 lei/zi. Acesta din urmă rămâne neschimbat.
Ai fi tentat să crezi, la prima vedere, că acea creștere este neglijabilă, dar te înșeli. Nu este vorba doar de 7 bani. Această creştere a preţului pentru fiecare kwh este de peste 21%, preţul de aproape 0,4 lei/kwh referindu-se doar la preţul energiei electrice, la care se pot adăuga accize, taxe şi componente reglementate, după cum le explică furnizorul de energie electrică în comunicatul său pe marginea subiectului.
„Preţurile nu conţin accize, taxe şi componente reglementate. Pe toată perioada de valabilitate a condiţiilor economice, furnizorul va suporta integral costurile dezechilibrelor. (…) Clientul, pe lângă preţul energiei menţionat mai sus, va trebui să achite, conform legislaţiei în vigoare şi tarifele reglementate pentru serviciile de transport, de sistem, tarifele de distribuţie, contribuţia pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, valoarea certificatelor verzi, conform legislaţiei în vigoare, precum şi orice alte tarife reglementate introduse prin acte normative aplicabile pe perioada de consum facturată”, se menţionează în notificarea remisă clienţilor care au încheiat încă de anul trecut cu Enel un contract de furnizare a energiei electrice pe piaţa liberă.
Reprezentanţii companiei au explicat pentru Adevărul că furnizorii Enel au optat pentru o abordare echilibrată, „aspect ce se poate observa şi prin ritmul temperat de creştere al preţului din ofertele de furnizare propuse consumatorilor – de doar 21%, aşa cum apare în oferta ataşată -, în raport cu ritmul accelerat de creştere din piaţa angro, evidenţiat mai jos: