27 iul. 2021 | 15:05

Telescopul Hubble dezvăluie noi informații: vaporii de apă detectați pe Jupiter

Telescopul Hubble dezvăluie noi informații: vaporii de apă detectați pe Jupiter

Oamenii de știință au descoperit noi informații cu ajutorul telescopului Hubble. Apar astfel primele primele dovezi ale vaporilor de apă pe Ganymede, cea mai mare lună a lui Jupiter.

O echipă condusă de Lorenz Roth de la Institutul Regal de Tehnologie KTH din Stockholm, Suedia, a examinat datele capturate de spectrograful Hubble’s Cosmic Origins Spectrograph în 2018 și imaginile pe care le-a obținut spectrograful de imagistică al telescopului spațial între 1998 și 2010.

Imaginile ultraviolete capturate de STIS în 1998 au arătat „ panglici colorate de gaz electrificat numite benzi aurorale ”, potrivit NASA, care a lansat Hubble ca proiect comun cu Agenția Spațială Europeană. Cercetătorii credeau anterior că oxigenul atomic ar fi putut provoca discrepanțe între imaginile UV care au fost capturate în timp.

Cu toate acestea, folosind date de la Spectrograful Cosmic Origins, echipa lui Roth a descoperit că abia mai exista oxigen atomic în atmosfera lunii. Ca atare, a trebuit să existe un alt motiv pentru discrepanțe. Temperatura la ecuatorul lui Ganymede poate deveni suficient de caldă pentru ca gheața de la suprafață să elibereze unele molecule de apă.

Când au reexaminat distribuția relativă a aurorei în imaginile UV, echipa lui Roth a constatat că diferențele dintre ele se potrivesc cu locul în care ar fi de așteptat ca apa să apară în atmosfera lunii.

Cercetările anterioare au arătat că Ganymede poate deține mai multă apă decât în ​​toate oceanele noastre. Se crede că oceanul lunii se află la aproximativ 160 de kilometri sub suprafață, astfel încât vaporii nu sunt de acolo. Apa de la suprafață este înghețată din cauza temperaturilor lunii.

Noi informații au fost dezvăluite cu ajutorul telescopului Hubble

Descoperirea a sosit înaintea misiunii ESA, JUICE, sau JUpiter ICy moons Explorer. Misiunea ar trebui să se lanseze în 2022 și să ajungă la Jupiter în 2029. Apoi va petrece cel puțin trei ani examinând planeta și trei dintre cele mai mari luni ale sale. JUICE va acorda o atenție specială lui Ganimedes, atât ca un corp planetar, cât și ca posibil habitat.

„Rezultatele noastre pot oferi echipelor de instrumente JUICE informații valoroase care pot fi utilizate pentru a-și rafina planurile de observare, în scopul de a optimiza utilizarea navei spațiale”, a spus Roth într-un comunicat.

Misiunea Juno a NASA a studiat, de asemenea, mediul lui Ganymede și Jupiter, cunoscut și ca sistemul Jovian, începând cu 2016. Agenția spune că examinarea sistemului Jovian și înțelegerea istoriei sale „ne va oferi o mai bună înțelegere a modului în care se formează și evoluează planetele gigantice gazoase și sateliții lor”.