Se întâmplă chiar lângă România. Compania care sperie Dacia vrea să producă mașini în Ungaria
Dacia se bucură de un parcurs foarte bun până acum. Doar că lucrurile se schimbă și deja are o amenințare nouă chiar la granița cu România.
Ungaria se află pe lista potențialelor țări pentru Rivian (startup-ul de vehicule electrice susținut de Amazon și Ford. Cei de la Rivian plănuiesc să deschidă prima uzină europeană și iau în calcul ca aceasta sa fie construită chiar lângă România, în Ungaria.
Pe lista țărilor atractive pentru Rivian Automotive se mai află, pe lângă Ungaria, Marea Britanie și Germania. Totuși, jurnaliștii de la Bloomberg susțin că americanii de la Rivian iau în calcul și state din afara Uniunii Europene ca destinație pentru noua lor uzină, unde ar urma să producă vehicule electrice.
Americanii de la Rivian au un acord cu Amazon pentru a construi 100.000 de camioane electrice de livrare până în 2030 și alte 100.000 până în 2022. Rivian, unul dintre cei mai renumiți concurenți potențiali ai Tesla, a strâns până acum peste 8 miliarde de dolari de la investitori. Numai Amazon a investit în Rivian peste 700 milioane dolari.
Astfel, compania este în căutarea unui nou sediu pentru uzina sa, de unde vor fi livrate în special furgonete și camioane electrice.
De ce și Dacia se poate îngrijora
În cazul Ungariei, investitorii străini caută state cu potențial. Iar potențialul înseamnă, în primul rând, infrastructură rutieră. Ungaria este renumită în Europa pentru sistemul ei de autostrăzi competitiv cu oricare alt stat din Vest, iar acesta este, fără îndoială, un mare avantaj, unul pe care o țară ca România nu îl poate ajunge din urmă.
Pe de altă parte, deși are acest avantaj al statelor dezvoltate, forța de munca de aici este mult mai ieftină decât în statele din Europa de Vest.
În plus, prin programele sale naționale, Ungaria a devenit atractivă pentru astfel de investiții, deoarece a atras recent o nouă investiție pe segmentul bateriilor pentru mașini electrice și acordă subvenții mari pentru a atrage companiile din acest domeniu de activitate.
În acest sens, Ungaria a devenit deja favorita celor de la SK Innovation, care au anunțat recent că vor construi o a treia uzină, iar Samsung SDI extinde uzina existentă, investind încă un miliard de euro aici.
Rivian are peste 3.600 de angajați împărțiți în birouri din Michigan și California și unitatea de producție din Illinois. Compania ar urma să se listeze, din toamnă, la bursă cu o capitalizare de piață de 50 miliarde dolari.
În cazul Dacia, în 2021, compania va debuta pe piața mașinilor electrice. Modelul Spring e orientat, în primă fază, către ridesharing și livrări. În următorii ani ne putem aștepta la mai multe mașini hibride și electrice. Odată cu venirea unui concurent atât de puternic în Ungaria, Dacia își pierde reputația de jucător puternic în regiune.