14 iun. 2021 | 13:05

NASA se duce pe partea întunecată a Lunii, în premieră: ce caută acolo

NASA se duce pe partea întunecată a Lunii, în premieră: ce caută acolo

NASA a ales trei noi sarcini utile științei, în scopul de a cerceta mai mult partea întunecată a Lunii. Aceste sarcini fac parte din programul Artemis.

Dintre cei trei, două vor ateriza pe emisfera lunară care se este orientată spre planeta noastră. Cea de-a treia, va avea loc pe partea întunecată a Lunii, fiind pentru prima dată când NASA va face o misiune în partea îndepărată selenară. Scopul acestor misiuni este de a aduna date despre o potențială destinație viitoare pentru astronauții Artemis.

Partea îndepărtată a Lunii a rămas neatinsă de mașini și nave spațiale până când misiunea Chinei Chang’e-4 a aterizat pe ea în 2019. Mai sunt multe de aflat despre emisferă înainte de a începe să trimitem oameni să o viziteze. Una dintre propunerile pe care NASA le-a ales, de exemplu, va fi să aterizeze pe un crater de impact numit bazinul Schrödinger, pentru a înțelege mai bine activitatea tectonică de pe partea îndepărtată.

Studiul NASA al părții întunecate a Lunii

Farside Seismic Suite, un proiect de propulsie cu jet, va petrece mai multe luni colectând date folosind două seismometre. Pe lângă faptul că ne oferă mai multe informații despre activitatea tectonică lunară, se așteaptă, de asemenea, să facă lumină asupra modului în care partea îndepărtată este afectată de micii meteoriți, precum și să furnizeze mai multe date despre structura internă a Lunii.

Descoperirile acestui proiect vor completa datele seismice colectate de cealaltă sarcină utilă, care se îndreaptă către bazinul Schrödinger –  Suita Lunară pentru Temperatură și Materiale Interioare. Echipat cu două instrumente, va investiga fluxul interior de căldură lunară și conductivitatea electrică.

Una dintre cele trei propuneri alese, numită Vertexul Lunar, se va îndrepta însă către Reiner Gamma, care este unul dintre cele mai vizibile vârtejuri lunare de pe Pământ. Încă nu înțelegem ce sunt vârtejurile lunare sau cum se formează, dar se crede că sunt legate de anomalii cu câmpul magnetic al Lunii. Lunar Vertex, compus dintr-un lander și un rover, va lua măsurători ale câmpului magnetic pentru ca oamenii de știință să le studieze.

Toate cele trei proiecte au fost transmise de NASA ca parte a cererii de propuneri privind sarcinile utile și cercetările pe suprafața lunii (PRISM) anul trecut. Echipele încă negociază cu NASA cu privire la cât de mult reușesc ca aceste propuneri să devină realitate, dar obiectivul agenției este de a livra încărcăturile utile la destinația lor în anul 2024.