Mașinile germane, sub un viitor incert: tradiție sau ecologie, șomeri sau protecția mediului

Mașinile germane, sub un viitor incert: tradiție sau ecologie, șomeri sau protecția mediului

Producătorii germani de autovehicule au multe în comun cu oamenii care le favorizează vehiculele. Mașinile pe care le produc, cu design elegant, interior plin de satisfacție și spațios, acoperit cu piele și tehnologie, sunt forța dominantă la capătul superior al pieței auto la nivel mondial. Și acasă, ele sunt motorul răsunător al economiei, de altfel fabricarea automobilelor este de departe cel mai mare sector industrial din Germania.

Dar mașinile se schimbă. Puterea electrică și vehiculele autonome vor modifica radical modul în care sunt utilizate. Dificultatea în a se adapta nu pune în pericol doar cele trei mari nume nemțești, BMW, Daimler și Volkswagen, ci întreg statutul economic al Germaniei.

Pe acest fond au avut loc zilele trecute alegeri pentru stabilirea unui nou guvern.

Social-democrați de centru stânga, SPD, i-au învins pe conservatorii cancelarului Angela Merkel în cadrul alegerilor federale.

Pe baza rezultatelor alegerilor, opțiunile coaliției includ un guvern condus de Olaf Scholz, SPD, împreună cu Partidul Verde și Democrații Liberi, FDP, sau o alianță condusă de Armin Laschet din partidul Uniunii Creștine Democrate, CDU, de asemenea, alături de Verzi și FDP.

SPD, cel mai vechi partid din Germania, a câștigat 25,7% din voturi, în creștere cu cinci puncte procentuale față de alegerile federale din 2017, înaintea blocului CDU / CSU cu 24,1%. Verzii au intrat cu 14,8 la sută, iar FDP a câștigat 11,5 la sută.

SPD sau CDU vor avea nevoie de o coaliție în trei direcții pentru a guverna, ceea ce înseamnă că Verzii și FDP vor avea o pârghie considerabilă în timpul negocierilor.

Viitorul politic al Germaniei și Uniunii Europene

Acțiunile industriei auto germane au crescut, investitorii mulțumiți că FDP pro-business pare să se alăture guvernului următor, în timp ce extrema stângă Linke nu a reușit să câștige suficiente voturi pentru a fi considerat partener de coaliție.

„Din perspectiva pieței, ar trebui să fie o veste bună că o coaliție de stânga este matematic imposibilă”, a declarat Jens-Oliver Niklasch, economist LBBW, adăugând că alte partide au destul de multe lucruri în comun pentru a găsi un compromis.

Unul dintre principalele puncte referitoare la industria auto este soarta motorului cu ardere internă. Una dintre cele mai critice probleme cu care se confruntă economia germană este modul în care va avea loc tranziția industriei auto și a sistemului său energetic de la combustibilii fosili fără a destabiliza economia.

Partidul Verde cere interzicerea mașinilor cu motor cu combustie începând cu 2030, în timp ce FDP respinge această strategie, în schimb, susține deschiderea către tehnologie și combustibili sintetici, inclusiv pentru mașinile pe benzină și diesel.

SPD nu a înaintat vreo dată concretă pentru interzicerea motoarelor cu combustie în cadrul campaniei sale electorale.

CDU dorește să promoveze mobilitatea electrică, dar pe o bază egală cu combustibilii sintetici și acționările cu hidrogen, o poziție similară cu FDP. CDU dorește o „foaie de parcurs” pentru trecerea la mobilitatea cu emisii zero, cu stabilirea unor date-țintă concrete.

SPD nu dorește o implicare atât de puternică a aparatului de stat, iar Scholz a declarat, într-un interviu recent, că oamenii vor opta pentru vehicule electrice după ce acestea vor atinge paritatea prețurilor și a calității.

Liderul statului german Bavaria, Markus Soeder de la CSU, a declarat că nu crede că este posibilă interzicerea motoarelor cu combustie până în 2030, dar a spus că crede că  în 2035 acest lucru ar putea fi posibil.

Mai mult, acesta a subliniat disponibilitatea combustibililor sintetici. „Cu toate acestea, trebuie să facem progrese semnificative în ceea ce privește tehnologia în acest sens”, a spus el.

„Am avea nevoie, de asemenea, de inițiative majore privind hidrogenul și, mai presus de toate, de promovarea combustibililor sintetici. Ceea ce este crucial este să nu vorbim doar despre interdicții, ci să și promovăm tehnologia. Nu ne uităm doar la o interdicție pentru ceva, ci și  la stimulente și schimbări ”, a spus Soeder.

BMW și Audi au ambele sedii globale în Bavaria.

Cele mai importante probleme

Alte probleme care afectează industria auto includ prețurile viitoare ale combustibilului, construirea de stații de încărcare electrice în toată țara, investițiile în soluții de mobilitate și introducerea unei limite de viteză de 130 km/oră pe autostrăzile germane. Această ultimă propunere este respinsă FDP și CDU/CSU, dar este favorizată de Partidul Verde și SPD.

„Pentru investitori, credem că domeniile cheie pe care trebuie să ne concentrăm sunt schimbările climatice și digitalizarea, deoarece acestea sunt domenii în care toate părțile par să fie de acord cu privire la necesitatea unor investiții mai mari. Întrebările legate de politica fiscală vor fi soluționate în timp util, dar ne așteptăm la o ușurare. Cu toate acestea, necesitatea unui compromis în cadrul discuțiilor de coaliție se va limita ceea ce se poate realiza ”, a spus banca de investiții UBS.

„Perioada actuală între guvernul de ieșire și noul guvern provoacă un pic de anxietate în industria automobilistică germană, deoarece noua direcție politică nu este cunoscută”, a declarat analistul auto Gartner Pedro Pacheco. „În ciuda așteptării, pot spune că tranziția va fi, într-o mare măsură, mai degrabă evolutivă decât perturbatoare.”

Cele două cele mai votate partide din Germania sunt forțe politice tradiționale care probabil nu vor dori o ruptură majoră cu politicile recente, în ciuda presiunii din legislația Uniunii Europene de a efectua tranziția către electrificare într-un ritm rapid, a spus Pacheco. UE intenționează să permită vânzarea în bloc numai a mașinilor noi cu zero emisii după 2035.

„În funcție de coaliție, am putea vedea un nou guvern german dispus să vadă industria auto locală ca un jucător cu un rol mai activ în sustenabilitate”, a spus Pacheco. „Cu toate acestea, adevăratul test va fi abilitatea acelor ambiții de a sta împotriva amenințării cu pierderea locurilor de muncă, lucru care se profilează deja datorită eliminării treptate a motorului cu ardere internă, o invenție, de asemenea, dragă Germaniei însăși”, a adăugat acesta.

Lupta pentru putere

Zilele trecute, Scholz i-a îndemnat pe verzi și pe democrații liberi să i se alăture guvernului cât mai curând posibil, în timp ce se uită să profite de elanul după victoria restrânsă a partidului său. El a spus că își propune să preia funcția înainte de Crăciun.

„Este clar ce vrea electoratul, și anume, un guvern SPD cu Verzii și FDP”, a declarat el reporterilor la sediul SPD din Berlin.

Scholz, în vârstă de 63 de ani, se confruntă cu o luptă pentru a forma un guvern cu Laschet, în vârstă de 60 de ani, care a spus că ar putea totuși să încerce să formeze un guvern în ciuda faptului că a condus partidul său,CDU/CSU, către cel mai prost rezultat al alegerilor naționale, din ultimii ani.

Verzii și FDP au spus că vor discuta mai întâi între ei pentru a căuta zone de compromis înainte de a începe negocierile fie cu SPD, fie cu conservatorii.

Scholz prin declarațiile sale a încercat să transmită că lucrurile sunt sub control, iar atunci când a fost întrebat dacă rezultatul alegerilor și perspectiva  unor negocieri prelungite pentru formarea unei coaliții au trimis un mesaj de instabilitate, în Germania, partenerilor săi europeni.

„Germania are întotdeauna guverne de coaliție și a fost întotdeauna stabilă”, a spus el într-o engleză fluentă, în picioare lângă o statuie a lui Willy Brandt, un cancelar SPD din epoca Războiului Rece, premiat cu Premiul Nobel pentru Pace pentru promovarea dialogului dintre Est și Vest.

Scholz, care a ocupat funcția de ministru de finanțe în „marea coaliție” ieșită din Merkel, a declarat că un guvern condus de el va oferi garanții americanilor privind continuitatea în relațiile transatlantice.

După 16 ani sub conducerea centristă a lui Merkel, rezultatul negocierilor pentru formarea unei coaliții va avea implicații pe scară largă, atât pentru Europa cât și pentru Occident.

Citește și: