17 oct. 2021 | 09:07

Exoplaneta „infernală” unde plouă cu fier lichid: ce temperaturi incredibile se pot atinge acolo

O planetă în care plouă cu fier lichid poate fi chiar mai fierbinte decât se credea anterior, spun oamenii de știință. Iată unde se află exoplaneta infernală.

Temperaturile ajung la peste 2.400 de grade Celsius la suprafața sa – suficient pentru a te vaporiza în câteva secunde. De asemenea, vântul suflă cu peste 16.000 de kilometri la oră.

Exoplaneta Wasp-76b are o vreme care te-ar omorî imediat

Acum, oamenii de știință au detectat calciu ionizat în atmosfera superioară a exoplanetei Wasp-76b.

Identificarea elementului încărcat electric deschide o nouă fereastră către vremea sa incredibilă.

Autorul principal al lucrării, Emily Deibert, doctorand la Universitatea din Toronto, a declarat: „Vedem atât de mult calciu – este o caracteristică cu adevărat puternică. Această semnătură spectrală a calciului ionizat ar putea indica că exoplaneta are vânturi foarte puternice în atmosfera superioară. Sau că temperatura atmosferică de pe exoplanetă este mult mai mare decât am crezut inițial”.

Planeta arzătoare se află la 640 de ani lumină de Pământ, în constelația Peștilor. A fascinat astronomii de la descoperirea sa, în urmă cu cinci ani. Din nori plouă continuu fier topit.

O echipă internațională – inclusiv Queen’s University Belfast – a efectuat cea mai amănunțită examinare până în prezent. Au analizat datele de la telescopul Gemini North de pe vulcanul Mauna Kea din Hawaii.

Exoplaneta are o zi în care temperaturile urcă la peste 2.400 de grade Celsius – suficient pentru a evapora metalul. Vânturile puternice transportă fierul către partea întunecată, mai rece – unde cad sub formă de picături.

Wasp-76b este cunoscut sub numele de Jupiter fierbinte – un gigant gazos care orbitează foarte aproape de steaua sa.

Studiul are implicații pentru găsirea unor planete mai puțin ostile care ar putea fi locuibile.

Coautorul studiului, profesorul Ray Jayawardhana, de la Universitatea Cornell, New York, a declarat: „Pe măsură ce facem teledetecția a zeci de exoplanete, acoperind o gamă de mase și temperaturi, vom dezvolta o imagine mai completă a adevăratei diversități a lumilor extraterestre”.