De la dosarul cu șină la Dosarul Digital: cum funcționează platforma la care statul ar trebui să fie foarte atent

De la dosarul cu șină la Dosarul Digital: cum funcționează platforma la care statul ar trebui să fie foarte atent

Oficialii au promis multe, dar au făcut puține în domeniul digitalizării serviciilor oferite. O inițiativă privată, însă, a venit cu platforma ”Dosarul Digital”, care ar trebui să capteze atenția cât mai multor instituții publice.

Există încă în România multe instituții publice care-ți cer dosar cu șină în care să aduci documentele cerute în format fizic. E greu de crezut, dar încă se întâmplă asta. Puține servicii oferite de stat au fost digitalizate, iar procesul a fost grăbit pe alocuri de pandemie. S-au găsit câteva soluții, dar nu toate funcționează așa cum ar trebui.

În acest context, a fost creată o platformă denumită Dosarul Digital, grație unei inițiative private. E destinată, deocamdată, celor care activează în domeniul serviciilor sociale, în cadrul instituțiilor de stat sau al organizațiilor neguvernamentale. E vorba, de fapt, de alternativa electronică a dosarului clasic, cu șină, și vine în sprijinul asistenților sociali, facilitându-le realizarea documentației, dar și accesul la istoricul beneficiarilor.

E o inițiativă la care statul ar trebui să se uite foarte atent și pe care ar trebui să o crească de aici încolo, prin integrarea cât mai multor instituții publice.

Cum funcționează platforma Dosarul Digital

Primii utilizatori ai Dosarului Digital sunt asistenții sociali ai Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București, respectiv cei ai Direcției de Asistență Socială și Medicală Cluj-Napoca, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca și Fundația de Abilitare „Speranța”.

„Soluția le permite să își desfășoare activitatea de zi cu zi, de oriunde și oricând, având acces rapid și securizat la datele necesare îndeplinirii sarcinilor zilnice. Mai puțină muncă manuală și o productivitate îmbunătățită a asistentului social sunt doar câteva dintre beneficiile acestei aplicații digitale, beneficii care ne vor ajuta să obținem eficiență, rapiditate, productivitate și o reducere considerabilă a erorilor”, a declarat Cosmina Simiean Nicolescu, Director General al Direcției Generale de Asistență Socială a Municipiului București (DGASMB).

Platforma „Dosarul Digital” este disponibilă AICI, iar pașii sunt simpli.

Aplicația poate fi descărcată, deocamdată, doar pe dispozitive cu Android din Google Play, versiunea pentru iOS urmând să devină disponibilă în perioada următoare.Pentru utilizarea soluției, organizația sau instituția care dorește să integreze în practica de lucru „Dosarul Digital” solicită pe platformă un cont de utilizator, după crearea căruia putând genera conturi pentru fiecare dintre angajații săi.

„Prin acest proiect al Dosarului Digital oferim specialiștilor din domeniu, asistenților sociali în primul rând, un instrument modern în munca de teren prin care se economisesc resurse materiale și timp, cu efect benefic în calitatea serviciilor sociale”, a declarat Aurel Mocan, Director Executiv al Direcției de Asistență Socială și Medicală Cluj.

Datele, în format electronic

Printre avantajele utilizării „Dosarului Digital” se numără colectarea datelor despre beneficiari în format electronic, păstrarea unui istoric al acestora accesibil oricând, de pe telefon, tabletă, sau PC, raportarea simplificată către Direcțiile Generale de Asistență Socială, dar și reducerea timpului alocat centralizării, transcrierii și construirii de rapoarte, datele putând fi colectate și introduse în platforma „Dosarul Digital” în timp real.

Nu în ultimul rând, soluția permite configurarea unor formulare conform nevoilor fiecărei organizații sau instituții.

Dosarul Digital este un instrument util și pentru organizațiile care activează în zone vulnerabile, unde accesul la servicii pentru membrii comunității este redus sau inexistent, pentru că permite colectarea recurentă a informațiilor, spre exemplu, privind starea de sănătate a acestora.

O situație des întâlnită este cea a femeilor însărcinate din aceste comunități care, în mod frecvent, ajung pentru prima oară la medic în momentul nașterii. O monitorizare a sănătății viitoarelor mame pe tot parcursul sarcinii ar face mult mai eficientă acordarea asistenței medicale, atunci când este cazul, medicii având acces la o fișă minimală de sănătate a beneficiarelor.

Util pentru mai multe categorii

Organizațiile neguvernamentale acreditate ca furnizori de servicii sociale și serviciile de stat au obligativitatea de a completa o documentație stufoasă sub forma unui dosar în format fizic, numit „dosarul beneficiarului”.

Conform unui sondaj pe bază de chestionar aplicat de FDP Cluj în perioada ianuarie- iunie 2020 în rândul a aproximativ 100 de angajați din organizații neguvernamentale și din direcții de asistență socială din toată țara, 50 dintre aceștia au afirmat că alocă 75% din timpul de lucru pentru a completa dosarele beneficiarilor, iar 48 au declarat că dosarele conțin mai multe documente în care este necesară completarea acelorași informații.

Un alt factor ce îngreunează activitatea asistenților sociali este nevoia de a reveni constant la documentația de monitorizare întocmită anterior.

Proiectul a fost finanțat de Fundația Vodafone România cu un buget de 240.000 de lei prin programul strategic „Connecting for Good” și a fost dezvoltat de Fundația Dezvoltarea Popoarelor Filiala Cluj (FDP Cluj), cu sprijinul Code for Romania, în cadrul programului Civic Labs.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: