29 apr. 2021 | 10:21

Deșeurile spațiale sunt un real pericol pentru planeta noastră. Cum ne afectează și cum curățăm spațiul de gunoi

Resturile de gunoi spațial în creștere a resturilor care orbitează planeta devin o problemă serioasă pentru astronomi.

Pe măsură ce aceste bucăți vechi de sateliți, rachete și alte obiecte spațiale captează lumina soarelui, ele o pot reflecta pe Pământ și în alte părți, creând o creștere vizibilă a luminozității cerului nocturn, ceea ce face mult mai dificilă studierea cosmosului, potrivit cercetărilor preliminare publicate recent în revista Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters.

Dacă numărul lor este corect, relatează The Washington Post, “gunoiul reflectorizant” este atât de strălucitor, încât depășește pragul oficial de luminozitate a ceea ce oamenii de știință consideră o vedere „fără obstacole” a cerului.

Cum curățăm spațiul de gunoi

Deșeurile spațiale cauzează o problemă semnificativă, însă experții spun că mega-constelațiile operaționale de sateliți, cum ar fi sateliții de internet Starlink ai SpaceX sau sateliții 5G ai AST & Science, înrăutățesc lucrurile. SpaceX a luat măsuri pentru întunecarea sateliților – cu efect limitat – după ce astronomii s-au plâns, dar WaPo raportează că alte companii nu se deranjează să facă același lucru.

„Întrucât există obiecte care orbitează Pământul în orice fel de înclinații orbitale, într-adevăr nicăieri nu este o zonă sigură și neafectată de acest lucru”, a declarat coautorul studiului și directorul de politici publice al Dark-Sky Association, John Barentine, pentru WaPo.

Din fericire, există motive să sperăm că inginerii își dau seama cum să rezolve problema, a declarat pentru WaPo expertul în poluarea luminoasă al Centrului de Cercetare German pentru Geoștiințe, Christopher Kyba.

Kyba nu a lucrat la studiu, dar a declarat publicației că descoperirile sale au fost „într-adevăr șocante”. Acestea fiind spuse, este optimist că inginerii care lucrează la modalități de eliminare a resturilor spațiale de pe orbită vor descoperi acest lucru în următorii ani.

Cel puțin, asta ar însemna că am putea să ne luăm rămas bun de la sateliții demult apuși și de la bucățile de gunoi care plutesc în jurul planetei și, în cele din urmă, să aruncăm o privire mult mai bună asupra cerului nocturn.