Comparație | Sunt mașinile electrice, într-adevăr, mai puțin poluante decât cele pe benzină și motorină?

Comparație | Sunt mașinile electrice, într-adevăr, mai puțin poluante decât cele pe benzină și motorină?

Mulți specialiști susțin că mașinile electrice poluează mai puțin decât cele pe benzină și motorină. Totuși, criticii ideii au argumentele lor.

Guvernele impun, în această perioadă, ținte dure pentru reducerea poluării, iar printre primii care trebuie să se conformeze se numără producătorii auto. Există dezbateri aprinse pe subiect, dar un nou studiu vine să facă un pic de lumină.

Analiza compară impactul climatic al autoturismelor și susține că mașinile electrice produc mult mai puține emisii de gaze cu efect de seră „de la început până la sfârșitul duratei de viață” decât modelele cu motoare clasice.

Potrivit studiului, concluzia este aceeași la nivel global, chiar și atunci când sunt analizate țări precum China și India, unde majoritatea energiei electrice pentru reîncărcarea unui model electric provine din cărbune.

Mașinile electrice poluează mai puțin

Concluziile vin să contrazică vocile din industria petrolului, care insistă că electricele n-ar fi, de fapt, atât de prietenoase cu mediul.  Un astfel de studiu vine și în contextul în care Guvernele încearcă să-și cimenteze politicile de mediu în conformitate cu Acordul de la Paris.

Finalizat în 2015, acordul privind schimbările climatice, semnat de 143 de țări,  prevede limitare creșterii temperaturii globale cu mai puțin de 2 grade Celsius. Pentru a contribui la atingerea acestui obiectiv, statele Washington și California au propus interzicerea vânzării de mașini noi pe benzină și motorină din 2030 și respectiv 2035.

Sunt măsuri similare care se vor lua și în Europa. 

Studiul realizat de Consiliul internațional pentru transportul curat (ICCT) a examinat întregul ciclu de viață al vehiculelor electrice și al autovehiculelor pe benzină, de la extragerea materiilor prime până la producție până la eliminarea lor finală.

Cercetătorii au examinat emisiile de gaze cu efect de seră provenite de la vehicule și tipurile de combustibil din patru teritorii care reprezintă împreună 70% din vânzările de autovehicule noi la nivel mondial: SUA, UE, China și India.

Ce spune studiul

Pentru autoturismele înmatriculate în 2021, raportul a constatat că emisiile pe viață pentru un vehicul electric de dimensiuni medii în Europa sunt între 66 și 69 la sută mai mici comparativ cu cele ale unui vehicul pe benzină din aceeași categorie. În SUA, un vehicul electric produce cu 60 până la 68% mai puține emisii. În China, o electrică produce între 37 și 45% mai puține emisii.

În India, de asemenea, valoarea este cu 19-34% mai mică.

Până în 2030, diferența dintre vehiculele electrice și consumatorii de gaze ar trebui să crească de la 74% până la 77% în Europa, 62% până la 76% în SUA, 48% până la 64% în China și 30% până la 56% în India.

Autorii studiului au plecat de la ideea că durata de viață a unei mașini e de 18 ani. De asemenea, aceștia afirmă că decalajul dintre cifre reflectă incertitudinea cu privire la modul în care se dezvoltă mixul energetic din fiecare regiune, care în sine este legat de politicile viitoare.

„Un rezultat important al analizei este de a arăta că tendințele emisiilor din ciclul de viață sunt similare în toate cele patru regiuni, în ciuda diferențelor dintre acestea în ceea ce privește mixul de vehicule, mixul de rețea și așa mai departe. Deja pentru mașinile înregistrate astăzi, [vehiculele electrice cu baterie] au o performanță relativă mai bună a emisiilor relative [de seră] peste tot decât vehiculele convenționale ”, a declarat directorul adjunct al ICCT, Rachel Muncrief.

Citește și: