Bacteriile, mai deștepte decât ai crede: ce au arătat ultimele teste din laborator

Una dintre întrebările care macină majoritatea populației globului este dacă suntem singuri în Univers. Ipoteza lansată de oamenii de știință arată că bacteriile ar fi mai deștepte decât am crede, totodată corelând această teorie cu existența vieții extraterestre.

Celebrul program Seti încearcă să răspundă la această întrebare încă din 1959. Astronomul american Carl Sagan și mulți alții au crezut că trebuie să existe alte civilizații asemănătoare omului și că putem comunica cu ele. Sunt mulți sceptici care nu sunt convinși de acest lucru, argumentând că lipsa de dovezi pentru astfel de civilizații este unul dintre cele mai puternice motive.

Totuși, dacă aceste civilizații sunt asemănătoare oamenilor, sunt șanse mult prea mici ca aceste dovezi să existe. Potrivit unui nou studiu publicat în Biosystems, se arată că microbii, cum ar fi bacteriile, pot fi conducătorii vieții cosmice. Totodată, aceștia ar fi mult mai inteligenți decât considerăm noi.

Pentru a înțelege microbii, trebuie provocate prejudecățile antropocentrice. În timp ce mulți dintre noi văd microbii ca organisme unicelulare care provoacă boli, realitatea este diferită. Microbii sunt entități multi-celulare slab organizate. Bacteriile, de exemplu, trăiesc ca societăți membre a mai multor miliarde de colonii capabile să „gândească” și să ia decizii.

O colonie bacteriană tipică este o entitate cibernetică, un „supercreier” care rezolvă problemele de mediu. Mai important, toate coloniile bacteriene de pe Pământ sunt interconectate într-un supersistem bacterian global numit bacteriosferă. Această „rețea mondială” de informații genetice a reglementat fluxul de elemente organice pe Pământ în ultimele trei miliarde de ani, într-un mod care va rămâne pentru totdeauna dincolo de capacitățile umane.

Un exemplu în acest sens este faptul că ele produc un ciclu important în cadrul substanțelor nutritive precum carbonul, azotul și sulful. Chiar și astăzi, bacteriile sunt cele mai dominante ființe vii de pe Pământ. Dacă bacteriile ar fi fost excluse din biosferă, viața se va prăbuși treptat. Prin urmare, bacteriile pot fi mult mai potrivite atât pentru comunicarea cât și pentru călătoriile cosmice decât suntem noi, oamenii.

Studiul arată că bacteriile sunt mai deștepte decât ne-am așteptat

Un studiu recent a constatat că bacteriile terestre pot supraviețui în spațiu cel puțin trei ani, posibil mai mult, astfel că acestea sunt mult mai deștepte decât ne așteptam. Acestei descoperiri i se mai adaugă și faptul că bacteriile pot exista într-o stare inactivă vreme de milioane de ani, lucru care arată că microbii sunt foarte rezistenți. Într-adevăr, diferite versiuni ale ipotezei panspermiei, care afirmă că viața microbiană există și călătorește în tot universul, susțin această noțiune. Modele matematice recente au susținut acest lucru arătând că deplasarea microbiană poate fi posibilă nu numai în sistemul nostru solar, ci și în întreaga galaxie.

Cercetătorii consideră că biosfera ar putea reproduce toate etapele cunoscute din celebrul Seti uman. Primul pas din Seti uman este capacitatea de a citi informații la scară cosmică. Un exemplu în acest sens îl reprezintă radiotelescoapele cu care putem analiza planete locuibile îndepărtate.

Cel de-al doilea pas constă în dezvoltarea de tehnologii și cunoștine pentru a evalua dacă planetele locuibile conțin viață. Cel de-al treila pas este reprezentat în faptul de a face ”publicitate” prezenței noastre pe Pământ, astfel că extratereștrii inteligenți ar putea încerca să stabilească un contact cu noi.

Microbii au o capacitate limitată de a citi informațiile la scară cosmică. De exemplu, cianobacteriile pot citi porțiunea spectrului electromagnetic care vine de la Soare sub formă de lumină vizibilă. Acest fenomen biologic se numește fototropism și se întâmplă, de exemplu, atunci când o plantă se întoarce spre sau departe de Soare sau de altă sursă de lumină.

Pasul doi a fost crucial pentru dezvoltarea vieții pe Pământ. Cianobacteriile au dezvoltat o biotehnologie sub formă de fotosinteză. Aceasta a transformat planeta moartă într-una vie sau bacteriosferă, pe o perioadă evolutivă îndelungată. Viața microbiană a devenit apoi mai complexă, creând plante și animale în ultimii 600 de milioane de ani. Cu toate acestea, bacteriile rămân cea mai dominantă formă de viață de pe planetă. Fotosinteza, ca formă de tehnologie bacteriană, a alimentat întotdeauna viața pe Pământ.

Pasul trei se referă la atracție și comunicare între microbi cu chimii similare. Microbii extraterestri ar trebui să se poată integra perfect în bacteriosfera Pământului dacă împărtășesc chimia și metabolismul pe bază de carbon, inclusiv ADN, proteine ​​și alte biomolecule, fiind posibil și procesul opus. Microbii de pe Pământ ar putea călători în spațiu pe asteroizi.

Pentru a aprecia Seti microbian, trebuie să înțelegem conceptul de inteligență în sens evolutiv. Acest lucru ne va permite să evaluăm mai bine inteligența bacteriană și capacitățile acesteia în contextul Seti uman și microbian. Unii biologi susțin că inteligența umană este doar un fragment dintr-un spectru larg de inteligență naturală, care include microbi și plante.

Dacă civilizațiile asemănătoare oamenilor sunt într-adevăr rare, nu are rost să căutăm astfel de structuri. În schimb, ar putea fi mai potrivit să căutăm biosemnături ca semne ale vieții microbiene pe planete locuibile. Calea de urmat în căutarea vieții extraterestre poate fi căutarea gazelor în atmosfere ale planetelor care semnifică viața, cum ar fi oxigenul metan sau fosfina, care sunt toate produse de microbi.