21 oct. 2020 | 11:28

VIDEO Misiune în premieră pentru NASA: va ateriza pe un asteroid ca să colecteze mostre

VIDEO ACTUALITATE

NASA și-a trimis nava OSIRIS-REx pe suprafața Bennu, un mic asteroid din apropierea Pământului, la aproximativ 500 de metri lățime, pentru a scoate un eșantion și a-l aduce acasă.

OSIRIS-REx și-a început deja abordarea și își va face colecția de mostre pe Bennu. NASA ne oferă o acoperire live a evenimentului de pe asteroid.

Situl vizat de nava spațială este de aproximativ dimensiunea unui teren de tenis, înconjurat de bolovani gigantici. Acesta își propune să obțină cel puțin 50 de grame de moloz spațial de pe Bennu.

Poate că, însă, cel mai ambițios obiectiv al misiunii OSIRIS-REx este identificarea resurselor – „RI” în OSIRIS. Aceasta înseamnă, în esență, cartografierea proprietăților chimice ale asteroidului Bennu pentru a afla, printre altele, despre potențialul asteroizilor minieri de a produce combustibil pentru rachete – o noțiune care, în 2004, era cu mult înaintea timpului său.

OSIRIS-REx a trimis înapoi informații tentante despre roca spațială. Cel mai recent, cercetătorii au găsit dovezi că râurile antice curgeau pe corpul părinte, probabil un planetoid sau o proto-planetă mult mai mare, o descoperire numită „triumf științific major”, pentru misiunea NASA.

Observând noile cercetări, prin intermediul spectrometrului vizibil și infraroșu al OSIRIS-REx, au descoperit „vene de carbonat” pe suprafața de pe asteroid. Acest lucru ar putea însemna că “părintele” lui Bennu, probabil un planetoid sau o proto-planetă mult mai mare, avea un „sistem hidrotermal de apă la scară asteroidiană”, potrivit unei declarații. Cu alte cuvinte, râuri antice.

Oamenii de știință așteaptă să confirme această descoperire de pe asteroid, odată ce probele navei spațiale vor ajunge înapoi pe Pământ – dacă totul merge conform planului – în 2023.

OSIRIS-REx este prima misiune de întoarcere a unui eșantion din Statele Unite, având ca scop colectarea și transportarea unei mostre nealterate de la un asteroid, înapoi pe Pământ, pentru studiu științific. Nava va încerca să atingă suprafața asteroidului Bennu, care trece prin spațiu cu peste 100.000 de kilometri pe oră.