Un nou motiv să renunți la televizor: câte minute de reclame vei avea într-o oră

Un nou motiv să renunți la televizor: câte minute de reclame vei avea într-o oră

Valoarea reclamei televizate din România a scăzut semnificativ. Nu reprezintă o afacere incredibil de profitabilă. Din acest motiv, ar putea crește numărul minutelor de publicitate.

La momentul de față, din punct de vedere legal, posturile TV din România îți servesc 12 minute de reclame într-o oră de conținut televizat. Conform unei solicitări aduse CNA, autoritatea care reglementează acest detaliu, valoarea ar putea ajunge la 15 minute. Excepția de la regulă este televiziunea publică. Aceasta ar putea ajunge la 10 minute.

Este important de reținut că acea solicitare nu a venit de la vreun post TV, ci de la agenții de publicitate, International Advertising Association România (IAA) și Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR). Faptul că ar putea prejudicia publicul larg, privitor la TV, este doar un detaliu insignifiant.

Motivația oficială a respectivei cereri este una cât se poate de simplă. Pentru că este o „situație excepțională ce afectează întreg ecosistemul industriei, cu efecte asupra stațiilor TV, dar și asupra clienților și agențiilor”, se precizează în scrisoarea celor două organizații. Conform documentului cu pricina, în acest moment, cererea de publicitate depășește cu 50-100% timpul disponibil al televiziunilor prevăzut de lege. Clienții publicitari doresc să investească în publicitate, dar televiziunile nu mai au loc să le difuzeze campaniile. Ca referință, excedentul cererilor de publicitate de 50 – 100% nu este demonstrat în niciun fel.

Dacă saltul la 15 minute nu va fi legiferat, cele două organizații au citat o serie de consecințe negative. Lista include o scădere a pieței de publicitate TV din România cu 10-15%, în timp ce televiziunile nu-și vor putea onora difuzarea reclamelor angajate în trimestrul al doilea (n.r. starea de urgență) și care au fost alocate către sfârșitul acestui an.

Aproape sub forma unei amenințări, se mai menționează că, dacă nu este aprobată cererea, clienții nu-și vor atinge obiectivele de vânzări și, în consecință, ”își vor ajusta negativ planurile de afaceri din România”. Toate acestea vor avea loc în timp ce prețurile la publicitate nu vor putea fi mărite pentru că au fost stabilite contractual înaintea stării de urgență.

În practică, toate aceste mențiuni vor avea efectul de a ține foarte jos prețul publicității TV din România, cea mai ieftină din Uniunea Europeană. În 2019, investițiile publicitare TV au reprezentat 64% din totalul bugetului de publicitate cheltuit în România (TV, online, radio, outdoor și print), conform raportului „Media Fact Book”, realizat de Initiative România. În Cehia, ponderea publicității TV a fost de 35%, în Ungaria, 32% și în Polonia, 48%, țări cu investiții totale de publicitate mai mari decât România.

În final, solicitarea adresată CNA a fost refuzată, cel puțin momentan. Motivul principal a fost modul în care s-a pus problema. „Adică poate să intervină CNA și Guvernul, dar agențiile nu pot renegocia prețul?”, a întrebat Radu Herjeu, membru CNA, conform Media Expres.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI