Ce se întâmplă cu salariul minim din România în 2021: s-a schimbat schimbarea

Ce se întâmplă cu salariul minim din România în 2021: s-a schimbat schimbarea

În ultimele zile, s-a vehiculat de mai multe ori în spațiul public posibilitatea înghețării salariului minim în 2021 pe teritoriul României. Au existat și niște proteste ale Cartel Alfa în fața Ministerului Muncii pe acest subiect. Autoritățile au cedat presiunii din piață.

Nu mai puțin de 1,4 milioane de români sunt plătiți cu salariul minim pe economie. Mulți dintre ei sunt patroni angajați la propria firmă care nu vor să plătească foarte multe dări la stat sau sunt oameni care preferă să primească o parte din bani la negru, decât să-i dea statului român. Important este însă că un număr foarte mare dintre românii care muncesc sunt afectați de această valoare.

Deși, aproape de fiecare dată, mărirea salariului minim înseamnă mai mulți bani la stat decât la angajator, acest gest a fost dintotdeauna o măsură populistă care a funcționat și a generat apreciere din partea românilor de rând. În consecință, Guvernul intenționează să adopte o Hotărâre prin care salariul minim brut să crească la 2.300 lei brut, ceea ce înseamnă 1.386 lei „în mână” (adică o majorare de 40 de lei net). Salariul minim pentru studii superioare va rămâne la 2.350 lei. Ca referință, în țara noastră, a existat dintotdeauna o discrepanță între salariul minim pentru cei cu studii medii și studii superioare, dar s-a micșorat din ce în ce mai mult în ultimii ani.

Pentru a se ajunge la 2300 de lei, oficialii din Ministerul Muncii au menționat că s-a luat în calcul o rată a inflației de 2,2% și o creștere a productivității individuale de persoană în cuantum de 0,8%. Lista completă a motivelor care au dus la mărirea salariului minim brut până la 2300 lei poate fi văzută mai jos:

• modificarea salariului de baza minim brut pe țară determină creșterea contribuției pentru persoane cu handicap neincadrate întrucât acest calcul se raportează la salariul minim (Legea nr. 448/2006 art.78(3));

• modificarea bazei anuale de calcul al contribuției de asigurări sociale în cazul persoanelor care realizează venituri din activități independente/drepturi de proprietate intelectuală întrucât venitul ales de contribuabil nu poate fi mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice privind veniturile estimate (Legea 227/2015 art.151);

• majorarea plafonului în funcție de care persoanelor fizice ce obtin venituri non-salariale le poate reveni obligația de a plăti contribuții de asigurări sociale și asigurări sociale de sănătate întrucât aceste plafoane se determină în funcție de nivelul salariului de bază minim brut pe țară în vigoare la termenul de depunere a declarației unice pentru veniturile estimate – (Legea 227/2015-art.145 (1) lit.b);art.180);

• majorarea normelor de venit pentru veniturile din activități independente impuse pe baza normelor de venit. Norma de venit pentru fiecare activitate desfășurată de contribuabil nu poate fi mai mică decât salariul de baza minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare la momentul stabilirii acesteia, înmulțit cu 12. (Legea 227/2015 – art.69(3)).

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: