România blocată în casă: de ce n-au mai cumpărat românii produse de îngrijire în pandemie

România blocată în casă: de ce n-au mai cumpărat românii produse de îngrijire în pandemie

Un studiu GFK vine cu concluzii surprinzătoare legate de perioada de pandemie. În primele șase luni ale anului, comportamentul de consum s-a modificat drastic.

Anul 2020 a început cum nu se poate mai prost și, după câteva luni în care virusul descoperit în China nu era luat în seamă, situația s-a schimbat drastic. Inevitabil, noul tip de virus a ajuns și-n România, iar țara noastră a intrat în stare de urgență. O perioadă bună de timp, românii au evitat deplasările și au petrecut mult timp acasă.

După ridicarea stării de urgență, însă, comportamentele au cam rămas aceleași. GFK arată că, în primele șase luni ale anului, românii au cumpărat mai mult şi au ales segmente inferioare de preţ. Mai pe românește spus: mult și ieftin.

Cum s-a modificat comportamentul de consum în România

Studiul arată că piaţa de bunuri de larg consum a înregistrat o creştere în valoare cu 12% în prima jumătate a anului în curs, faţă de primul semestru din 2019, iar pe fondul unor preţuri majorate cu 5% gospodăriile din România au cumpărat volume mai mari cu 9%.

Dar românii au ales ce a fost mai ieftin.

„Criza medicală şi, implicit, restricţiile din ultimele luni au determinat schimbări în comportamentul de cumpărare, astfel încât frecvenţa vizitelor la magazin a scăzut cu 6%, iar suma medie plătită la un act de cumpărare a crescut cu aproape 20%”, relevă datele studiului.

Din acest punct de vedere, au avut de câștigat magazinele de tip discount. Cu o creştere de 37% în valoare faţă de ianuarie – iunie 2019, magazinele de tip discount surclasează supermarketurile şi devin al doilea jucător din comerţul modern din punct de vedere al cotei de piaţă valorice. În aceeaşi perioadă din 2019, ritmul de creştere era de două ori mai mic şi acestea acopereau doar 16% din total cheltuieli pe bunuri de larg consum.

De asemenea, au avut de câștigat și magazinele mici de proximitate, care sunt printre cele mai dinamice din punct de vedere al atragerii de noi cumpărători, dar şi al creşterii în valoare.

Pe de altă parte, au avut de suferit supermarketurile. Chiar dacă au fost luate cu asalt la începutul pandemiei, oamenii s-au mai domolit un pic. E posibil însă să fi avut de pierdut și pentru că oamenii au cumpărat online, chiar și din supermarket. S-ar putea ca aceste cifre să nu fi fost luate în calcul la realizarea studiului. Cu toate acestea, pentru bunurile de larg consum, acest canal acoperă mai puţin de 1% din total cheltuieli. Mărcile din segmentul inferior de preţ au cea mai mare contribuţie la creşterea valorică.

O altă concluzie surprinzătoare: printre categoriile al căror consum a crescut semnificativ în ianuarie – iunie 2020 se numără conservele (carne, peşte), alimentele instant, crema de ciocolată, făina şi mălaiul, produsele de curăţenie, săpunul, şerveţelele umede, aditivii pentru prăjituri, specialităţile de brânză sau napolitanele.

Iar la polul opus se numără prrodusele de îngrijire a părului, cremele de faţă şi corp sau deodorantele, care au înregistrat scăderi în volum. Motivul e simplu, arată studiul GFK: oamenii petrec tot mai mult timp acasă.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI