Mita din spitalele românești nu pleacă nicăieri: cât de complicat a devenit sistemul de raportare prin SMS

Mita din spitalele românești nu pleacă nicăieri: cât de complicat a devenit sistemul de raportare prin SMS

Din 2017 până la finele lui 2019, 12.773 de pacienți au raportat cereri de mită. Pe lângă faptul că nu este clar cum s-au soluționat ele, raportările următoare vor fi și mai complicate.

În urma unui efort absolut suspect al ministrului Sănătății, raportarea cazurilor de cerere de mită în sistemul de sănătate din România a devenit, peste noapte, semnificativ mai complicată. Nelu Tătaru a stabilit că, de acum înainte, raportarea cazurilor de mituire trebuie raportate la poliție de către persoana căreia i s-au cerut banii.

Până acum, o aparentă investigație cădea în sarcina ministerului. Zic ”aparentă” pentru că, în urma unei investigații inițiate de Observatorul Român de Sănătate, nu este clar dacă a existat vreo consecință pentru oricare dintre cele 12.773 de cereri. Pe lângă întrebările adresate ministerului și rămase fără răspuns, oficialii ORS au adresat întrebări către DNA, DIICOT, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Direcția Generală Anticorupție din MAI. Nici aceste autorități nu au putut oferi lămuriri. 

Revenind însă la problema din titlu, aceasta are legătură cu mecanismul de feedback. Înaintea modificărilor propuse de Tătaru, după externare, pacienții pot răspunde prin web sau SMS la 10 întrebări, din care una este legată de condiționarea actului medical. Dacă pacientul răspunde că i s-au cerut bani sau atenții din partea medicilor sau asistentelor, primește o nouă întrebare: “Doriți să raportați responsabilului anticorupție al Ministerului Sănătății faptul că vi s-au solicitat bani sau atenții?”. Răspunzi cu Da, iar Compartimentul de Integritate al Ministerului Sănătății are obligația legală de a intra în legătură cu pacientul pentru a clarifica speța și, după caz, de a sesiza autoritățile abilitate.

Schimbarea care se afla în dezbatere publică până pe 26 august schimbă răspunsul la Da, când vine vorba de cerere de mită. De acum înainte, mesajul va fi ”Vă mulțumim! Vă rugăm să formulați plângere către autoritățile abilitate sau puteți trimite o sesizare la Ministerul Sănătății la adresa de email: presa@ms.ro.” Cu alte cuvinte, pasează ”pisica moartă” în sarcina ta, ca o formă de descurajare.

Nu erau românii foarte eficienți nici înainte de a merge la poliție când cineva le cerea mită. În urma unui mesaj precum cel de mai sus, probabilitatea să se întâmple asta, este și mai mică. ”Ministerul Sănătății dorește să complice procesul de sesizare a potențialului act de corupție prin introducerea mai multor pași birocratici inutili”, arată cei de la Observatorul Român de Sănătate.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI