17 iul. 2020 | 14:52

Atenție, șoferi. De acum e oficial, aceste mașini au interzis în România. Cum s-a ajuns la așa ceva?

AUTO
Atenție, șoferi. De acum e oficial, aceste mașini au interzis în România. Cum s-a ajuns la așa ceva?

Mulți șoferi din România preferă mașini cumpărate din afară. De multe ori sunt întreținute mult mai bine și prețul e mai bun. Dar vestea proastă vine acum.

Autoritățile au încercat în ultimii ani să curețe șoselele din România de mașinile aduse din Marea Britanie. Șoferii care le cumpără de la britanici se adaptează greu la condusul cu volan pe dreapta și asta duce la accidente în trafic.

Acum, Registrului Auto Român (RAR) a transmis că mașinile aduse din Marea Britanie nu vor mai putea fi înmatriculate în România. Decizia intră în vigoare de la 1 ianuarie 2021. Dar există și-o excepție. Dacă se prelungește tranziția pentur Brexit.

„[…] ână la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziţie stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită. În consecinţă, până la 31.12.2020 se acceptă, în aceleaşi condiţii, omologările UE emise de UK, adică şi autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiţii aplicabile. De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziţie dintre UK şi Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terţ din afara UE şi nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România.”
RAR

Cum poate fi folosită o mașină cu volan pe dreapta în România?

Astfel de mașini pot primi CIV conform reglementărilor RNTR 7, aprobate prin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificările şi completările ulterioare, informează Agerpres.

În secţiunea „Sistemul de direcţie” din Capitolul IV, se stipulează că: „Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curăţenie stradală), precum şi autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru al UE şi care nu au suferit modificări în raport cu configuraţia de înmatriculare iniţială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 şi M3, uşile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.

Pe de altă parte, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.

O altă prevedere legală face referire la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferit modificări constructive: „Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului”.

RAR menționează că, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la inspecţie după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă şi postul de conducere a fost mutat pe partea stângă.

Interdicția e dependentă de demersul Brexit. La momentul actual, introducerea unei restricţii privind omologarea şi/sau eliberarea cărţii de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă nu poate fi avută în vedere. Ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justiţie a UE s-a pronunţat deja în defavoarea statelor membre care aveau astfel de restricţii.