19 apr. 2019 | 10:30

Recunoașterea facială, un instrument tot mai folosit în aeroporturile din SUA

ACTUALITATE
Recunoașterea facială, un instrument tot mai folosit în aeroporturile din SUA

Vrei, nu vrei, dacă vei zbura în Statele Unite vei fi fotografiat și imaginea ta ajunge în bazele de date ale autorităților.

Departamentul de Securitate Internă (Homeland) spune că este de așteptat ca tehnologia de recunoaștere facială să fie folosită pe 97% dintre pasagerii care vor părăsi Statele Unite în următorii patru ani. Sistemul, ce implică fotografierea pasagerilor înainte de a se îmbarca în avion, a început să fie implementat în 2017 și este operațional în 15 aeroporturi din SUA.

Sistemul funcționează prin fotografierea pasagerilor la porțile de îmbarcare. Apoi acele fotografii sunt comparate cu bazele de date de imagini din vize, pașapoarte, dar și cu cele realizate de angajații aeroportului atunci când pasagerii intră în țară.

Ideea este de a le oferi autorităților o privire de asamblu asupra celor care părăsesc țara și asupra celor care intră în State. Astfel să poată identifica foarte ușor pe cei care stau în SUA deși vizele le-au expirat.

Până acum, autoritățile americane se bazau pe informațiile primite de la liniile aeriene pentru a vedea cine pleacă din țară.

Cât de eficient este un astfel de sistem de recunoaștere facială

De la introducerea acestui sistem, recunoașterea facială a identificat 7000 de pasageri care au stat după ce le-au expirat vizele în 15.000 de zboruri monitorizate. Cei de la Customers and Border Protection estimează că peste 600.000 de persoane stau mai mult decât ar trebui pe teritoriul Statelor Unite ale Americii. O asemenea abatere se poate pedepsi cu o interzicere de revenire în țară de 10 ani.

Criticii spun că un astfel de sistem ar duce la construirea unei baze de date care este o amenințare la adresa libertăților civile. Acestă bază de imagini ar putea fi împărțită cu alte agenții și astfel ar putea deveni un instrument de căutare pentru toate autoritățile, FBI, NSA etc.

Sistemul a fost testat pentru prima dată pe un singur zbor, între Atlanta și Tokyo și a fost extins pe mai multe aeroporturi la cererea Donald Trump.