RCA mai ieftin: cum te „țepuiesc” asiguratorii cu tarife mai mici

RCA mai ieftin: cum te „țepuiesc” asiguratorii cu tarife mai mici
07:12 16.03.2019

Tarifele RCA tind să scadă, dar cresc costurile daunelor și reparațiilor. Problema e că asiguratorii nu ți le plătesc în totalitate, deși sunt obligați prin lege să o facă.

România este țara paradoxurilor și când vorbim de polița obligatorie RCA.

Chiar dacă ți se pare că uneori plătești mai puțin pentru RCA (deși, sunt convins că nu ai observat asta pentru că e greu de crezut că ar fi posibil), nu ai motive de bucurie. Există și reversul: în ultimii doi ani, prețurile manoperei și a pieselor de schimb au crescut cu până la 39%.

Dar, în aceeași perioadă de timp, trebuie spus că RCA a scăzut din cauza deprecierii leului, iar rata combinată a daunei a devenit din nou supra-unitară. La fel se întâmplă și pe segmentul CASCO.

Asiguratorii RCA nu-ți respectă drepturile și știi asta deja

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) primește tot mai multe reclamații și sesizări din partea consumatorilor și a service-urilor. Aceștia atrag atenția asupra faptului că asiguratorii refuză să le plătească în totalitate costul daunelor.

Tot asiguratorii te „țepuiesc” și când vine vorba de acea perioadă de nefolosință, adică perioada în care ai mașina în service. Prin lege, asiguratorii sunt obligați să acopere inclusiv problemele cauzate păgubitului de lipsa automobilului. Asta include plata unei mașini la schimb, pentru această perioadă, mașină care este, de multe ori, oferită chiar de firme care aparțin sau sunt partenere service-urilor. În acest zone există situații când firmele de asigurare au refuzat să plătească invocând fie tarifele prea mari pretinse de service-uri, fie alte posibile nereguli.

ASF atrage atenţia că asigurătorii trebuie să respecte prevederile legale şi să plătească tarifele cerute de service-uri, nu doar pentru manoperă şi piesele de schimb necesare lichidării daunei, ci şi costul maşinii închiriată de acelaşi service.

RCA vs. prețurile tot mai mari ale pieselor auto

Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR) a transmis o analiză realizată pe baza datelor Audatex, companie care oferă servicii de soluţionare a daunelor.

Potrivit acesteia, preţul mediu anual al principalelor piese de schimb folosite la repararea autoturismelor a crescut cu 15%, până la 39% în perioada 2016-2018. De exemplu, în cazul unui autoturism Dacia, cea mai răspândită marcă auto la nivel local, preţul mediu al unei aripi faţă dreapta a fost de 413 lei în 2018, faţă de 384,5 lei în 2017 şi 350 lei în 2016. Creşterea în ultimii trei ani în acest caz a fost de 17,8%. Pe de altă parte, o bară de protecţie faţă a costat în medie 677 lei în 2018, în creştere cu aproximativ 22% faţă de 2016, în timp ce un far a costat în medie 500 de lei, cu peste o cincime mai mult decât în 2016.

Creșteri similare au fost înregistrate şi în cazul pieselor pentru autoturismele Volkswagen, a doua cea mai răspândită marcă auto la nivel local. Înlocuirea unei aripi dreapta în cazul unui autoturism Volkswagen a costat în medie anul trecut 940 de lei, în timp ce o bară de protecţie faţă a costat 1.592 de lei, conform datelor BAAR. Toate în condiţiile în care cursul mediu anual de schimb pentru un euro a fost în 2018 cu doar 3,62% mai mare decât în 2016 iar pentru cursul leu/ USD există chiar o scădere cu 2,90% aferentă perioadelor luate ca reper.