17 apr. 2019 | 15:48

Adevărul despre mașinile electrice: cât costă, de fapt, o baterie pentru aceste vehicule

ACTUALITATE
Adevărul despre mașinile electrice: cât costă, de fapt, o baterie pentru aceste vehicule

Cea mai scumpă componentă de pe o mașină electrică este bateria. Chiar dacă nu ești mulțumit de prețul și de autonomia oferită, o baterie pentru aceste vehicule sunt mai ieftine decât erau în urmă cu zece ani.

În prezent, cele mai bune baterii pentru mașinile electrice sunt cele litiu-ion pentru că oferă cea mai bună autonomie (spre deosebire de cele cu alte componente chimice) și sunt cele mai durabile, dacă sunt utilizate adecvat.

Costurile de producție pentru aceste baterii sunt însă uriașe, iar asta se reflectă în prețul final al automobilului. Producătorii includ acel cost integral în prețul final.

Cei de la 0-100.ro au reușit să ajungă la Salonul Auto de la Geneva și au aflat câteva „secrete” de producție pentru una dintre cele mai răspândite mașini electrice – Nissan Leaf.

Care este costul real al unei baterii pentru mașini electrice

Conform sursei citate, un kWh pentru acest automobil costă 272 de euro, cu tot cu TVA. Având în vedere că una dintre versiunile Leaf are o baterie de 40 kWh, înseamnă că la această mașină doar bateria costă peste 10.800 de euro. La un Nissan Leaf e+, care are o baterie de 62 kWh, costul bateriei sare de 16.800 de euro.

Un cost similar pe un kWh se întâlnește și la alți producători auto. Prima generație Nissan Leaf a apărut pe piață în urmă cu zece ani, când prețul bateriilor era cu peste 30% mai mare decât este acum. În urmă cu un deceniu, un kWh pe o baterie costa 350 – 400 de euro.

Ce concluzie extragi de aici? Dacă vrei o mașină electrică mai ieftină, mai trebuie să aștepți vreo zece ani, pentru că de atât este nevoie ca să scadă prețul bateriilor. Chiar dacă în prezent ți se pare că mașinile electrice sunt scumpe, ele sunt cu vreo 30% mai ieftine decât erau în urmă cu zece ani, când au început să apară în showroom-uri pentru clienții persoane fizice.

Cât costă în România cea mai fiabilă mașină electrică

Azi, un Nissan Leaf cu baterie de 40 kWh are un preț de pornire de 35.100 de euro, cu TVA, versiunea standard. Prețul pentru versiunea de top, fără dotări opționale, începe de la aproape 39.000 de euro.

Să zicem însă că folosești ecobonusul 10.000 de euro prin programul Rabla Plus. Asta ar însemna că poți lua un Nissan Leaf la un preț cuprins între 25.100 și vreo 35.000 de euro, în funcție de configurațiile pe care ți le dorești.

Avantajul unui automobil pur electric este fiabilitatea, cu mult peste media unei mașini pe carburant.

Încă sunt oameni care conduc prima generație Leaf, cu un grad ce satisfacție foarte mare, iar pentru noi, ca producător, costurile de reparație pe motive de garanție sunt extrem de mici. Practic n-avem probleme deloc. Avem mașini care au trecut de un milion de kilometri, în utilizări intense – mașini de taxi, car sharing, mașini de companie care nu stau deloc – și nici cu acestea n-am avut probleme în garanție, a explicat vicepreședintele Nissan, Jean-Pierre Diernaz.