12 apr. 2019 | 09:23

Ce s-ar întâmpla cu corpul uman dacă ar intra într-o gaură neagră

Ce s-ar întâmpla cu corpul uman dacă ar intra într-o gaură neagră

Pentru că se tot vorbește zilele acestea despre o gaură neagră fotografiată pentru prima dată, te-ai întrebat ce s-ar întâmpla dacă ai cădea într-una? Aparent, nimic nu-i poate supraviețui, dar n-a experimentat nimeni pentru a ști cu certitudine.

Găurile negre sunt cele mai înfricoșătoare entități descoperite de umanitate până în acest moment. O gaură neagră inspiră teamă nu doar din cauză că nici măcar particulele sau lumina nu pot scăpa de ea, dar încă știm puține despre acest fenomen. Iar omul a fost întotdeauna speriat de ceea ce n-a cunoscut.

Forța colosală de comprimare pe care o are o gaură neagră

Puținele informații pe care le avem în prezent despre găurile negre sunt rodul muncii unor savanți ca răposatul Stephen Hawking și a astronomilor și altor oameni de știință din domeniu care le studiază de la distanță (evident).
Faptul că s-a reușit fotografierea, chiar și stângace, a unei găuri negre, este una dintre cele mai mari realizări ale științei.

Avem tendința să o numim gaură neagră, dar nu este chiar un spațiu gol, infinit, întunecat, în care „cazi” pentru veșnicie. De fapt, nici măcar nu e o gaură în adevăratul sens al cuvântului, ci o aglomerație colosală de materie într-un spațiu extrem de restrâns datorită câmpului gravitațional incredibil de puternic pe care-l produce. Găurile negre nu există pur și simplu, ci se formează în urma colapsului unei stele, după cum afirma Albert Einstein în Teoria Relativității.

Imaginează-ți Soarele, care are un câmp gravitațional de 28 de ori mai puternic decât al Pământului. Dacă ai putea să pășești pe Soare, înseamnă că ai fi de 28 de ori mai greu decât ești aici, pe planetă.

Acum, încearcă să-ți imaginezi cum ar fi să „storci”, pe fiecare milimetru pătrat, patru sori într-un spațiu de doar 24 de kilometri diametru. E o distanță pe care o străbați cu mașină în doar 30 de minute. O gaură neagră poate să comprime o masă de asemenea proporții și chiar mult mai mult de-atât.

Gaură neagră sau portal către altă dimensiune?

După cum probabil știi, forța gravitațională a unei găuri negre e atât de mare, încât distorsionează chiar și lumina și timpul. Din cauza modului în care „înghite” lumina, o gaură neagră poate fi invizibilă, dar poate fi detectată din cauza radiațiilor gama pe care le emană.

Stephen Hawking a fost cel care a înțeles că aceste radiații provin de la o gaură neagră și tot el a fost cel care a crezut că ea poate fi o poartă către alt univers sau altă dimensiune.

Teoria lui i-a făcut pe mulți să se întrebe dacă ar fi posibil să treci printr-o gaură neagră spre o altă dimensiune. Probabil că da, dar…doar materia ta, pentru că nimic nu poate supraviețui…aparent.

Zona periferică a unei găuri negre se numește orizontul evenimentelor și, chiar și aici, câmpul gravitațional este atât de puternic, încât nu poți scăpa de forța atracției.

Dacă te-ai uita la o gaură neagră rotativă, ai vedea că până și spațiul cosmic în sine se deformează în jurul ei. Asta pentru că găurile negre distorsionează tot: spațiu, timp, lumină, materie, particule, etc.

Ce ți se întâmplă dacă intri într-o gaură neagră

Cu toate că noi percepem absorbția materiei ca fiind rapidă, în realitate, procesul este destul de lent. Dacă ai pătrunde într-o gaură neagră, ea te-ar absorbi într-atât de lent, încât corpul tău ar fi sfâșiat treptat, distorsionat și alungit precum o gumă de mestecat și apoi descompus la nivel subatomic.

Dar, nu și dacă acea gaură neagră e destul de mare cât să nu fi comprimat parțial. De exemplu, într-una care este de un milion de ori mai grea decât Soarele nostru, corpul uman ar putea rămâne nevătămat pentru a trece de orizontul evenimentelor (teoretic…). Important este ca întregul tău corp să simtă aceeași forță gravitațională simultan, pentru a nu fi sfâșiat.

Există o astfel de gaură chiar în Calea Lactee. Din fericire pentru noi, e la 265 de cvadrilioane de kilometri distanță de Pământ.

Problema apare însă în centrul găurii negre, unde există așa-numita singularitate, unde densitatea ei devine infinită. Acolo, mai mult ca sigur, vei fi comprimat până ce devii una cu gaura neagră. Aici, se întâmplă ceva și mai ciudat: spațiul și timpul își inversează rolurile. Timpul se oprește, în timp ce spațiul continuă să „curgă” spre centrul acelui neant.