Ce se întâmplă când te catapultezi dintr-un avion supersonic

Ce se întâmplă când te catapultezi dintr-un avion supersonic
15:52 30.08.2019

Ai văzut constant în filme despre război sau armată că în avioane supersonice, în caz de probleme, pilotul poate scăpa prin catapultare. Ce nu îți arată însă filmele e cât de gravă e și tehnica aceasta. Deși mai mereu salvează vieți, înainte de asta poate duce la leșin și chiar oase rupte.

Catapultarea piloților din avioane de vânătoare e ultima soluție. Înseamnă că nimic nu mai poate fi îndreptat și asta e singura cale prin care pilotul să scape cu viață. Scaunul e special creat, are peste 3.500 de piese și cântărește aproximativ 90 de kile. Iar când pilotul se catapultează la altitudini mari, un senzor de pe scaun nu activează parașuta, ci cade în gol, până la un nivel la care există suficient oxigen în aer.

Când pilotul ia decizia și activează catapultarea, primul pas e declanșarea a trei explozii consecutive. Apoi, ejectarea propriu-zisă se face printr-o reacție care durează 0,2 secunde și viteza de catapultare este de circa 16 metri pe secundă (aprox. 57 km/h).

În același timp, geamul avionului este desprins automat de acesta. Sau e împins de scaun, în funcție de model.

Ce se întâmplă când sunt avioane cu doi piloți?

Există mecanisme de catapultare și în avioane cu doi piloți. Doar că situația se complică. Fiecare scaun are montat un motor pe lateral, spre capăt, care împinge pilotul într-o anumită direcție. Când e vorba de avioane cu doi piloți, primul care se catapultează e cel din spate, ca să nu fie ars pe față de motorul cu reacție al celui din față, în caz că lucrurile s-a desfășura altfel.

Motoarele poziționate în lateral, pe scaune, are menirea ca cei doi să fie separați, pe direcții diferite, ca parașuta să poată fi activată fără probleme.

În momentul catapultării, centurile se strâng pe corpul și membrele pilotului. Totodată, e activată o rezervă de oxigen. Iar parașuta e activată, în cazul în care există suficient oxigen în atmosfera pentru ca pilotul să respire. Totodată, două panouri sunt folosite pe lateral ca să direcționeze cât mai bine scaunul prin aer.

Toate acestea se întâmplă în 1,35 de secunde.

Odată catapultat din avion, pilotul scapă și de scaun, dar rămâne cu un kit de supraviețuire

Urmează partea în care scaunul se desprinde de pilot, cu tot cu parașuta inițială, și el rămâne cu două componente vitale: o parașută nouă și un kit de urgență, inclusiv o vestă de salvare care e activată automat în cazul în care cade în apă. Asta în primele 5,5 secunde.

Mai sunt și avioane care au un sistem de airbag pentru gât.

În tot acest timp, dar și la aterizare, pilotul poate experimenta diverse probleme, de la leșin până la rupt de picioare la aterizare. Catapultarea se întâmplă cu o forță gravitațională de 18 G, adică de 18 ori mai mult decât greutatea pilotului.

În domeniul aviației, figurează și numele unui român: Anastase Dragomir. El a introdus scaunul ejectabil fără de care mulți piloți ar fi murit în avioanele de vânătoare pe care le pilotau. El a plecat în Franța, unde a lucrat la mai multe uzine de avioane și și-a perfecționat sistemul de catapultare. La 3 noiembrie 1928, a înregistrat cererea de brevet pentru „Noul sistem de montare a parașutelor pentru mijloacele de transport aerian“. Sistemul a ajuns popular pe avioanele de luptă, deși el îl voia pentru pasagerii din cursele obișnuite.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI