Avioanele de călători care trebuie restartate la 149 de ore: cât de gravă este problema

Avioanele de călători care trebuie restartate la 149 de ore: cât de gravă este problema
08:46 26.07.2019

Dacă ai întâmpinat o problemă cu routerul sau laptopul, primul sfat este să-l repornești. Nu te-ai aștepta însă ca aceeași soluție să funcționeze la avioane.

În funcție de numărul de ani în care interacționezi cu gadgeturi, este aproape imposibil să nu fi apelat la închiderea și deschiderea unui aparat. Făceai acest gest în speranța că vor fi remediate niște probleme, mai mult sau mai puțin grave. Nu te așteptai la minuni, dar erai optimist.

Partea uimitoare este că funcționarea unei întregi serii de avioane Airbus A350 depinde de un astfel de restart. O vulnerabilitate software obligă operatorii avioanelor să le închidă complet și să le deschidă la fiecare 149 de ore.

Nici măcar nu este vorba de o vulnerabilitate nouă. Au existat în urmă cu aproximativ doi ani primele avertismente pe marginea acestui subiect, din partea Agenției pentru Siguranța Aviatică a Uniunii Europene. La momentul respectiv, într-un comunicat, se menționa foarte clar că anumite modele de Airbus A350 trebuie repornite după exact 149 de ore.

airbus beluga xl avion balenaPe lângă faptul că situația nu s-a remediat în doi ani, oficialii aceleeași agenții au fost nevoiți să emită o nouă directivă care detaliază gravitatea situației. Conform documentului, operatorii avioanelor Airbus A350 trebuie să le oprească și repornească pentru a preveni ”pierdea parțială sau totală a funcționării unor sisteme aviatice”. Nu este foarte clar dacă acest bug poate duce la prăbușirea unui avion, dar lucrurile nu par foarte roz.

Excepțiile de la acel comunicat sunt avioanele de generație nouă Airbus A350-941, deoarece au beneficiat de o actualizare de firmware din fabrică. Celelalte din aceeași gamă trebuie restartate înainte să treacă 149 de ore de către companiile aeriene.

Deși ai crede că un avion se oprește complet la finalul fiecărei curse, reducând la zero impactul vulnerabilități, realitatea este cu totul alta. De cele mai multe ori, avioanele rămân pornite chiar și când sunt parcate pentru mult timp, ca inginerii să efectueze diverse teste de rutină. Remediul ar fi să instaleze toți operatorii acestor avioane o actualizare software, dar nu pare ca acest lucru să se întâmple prea curând.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Etichete: