De ce situația Apple din prezent seamănă cu cea a Intel din 2012

De ce situația Apple din prezent seamănă cu cea a Intel din 2012

Apple trece printr-o perioadă grea și nu mai vinde iPhone-uri la fel de bine ca în trecut. Pentru o soluție ar trebui să se uite la producătorul de procesoare Intel.

După ce a avut un an extrem de bun în 2011, gigantul Intel a raportat un venit în scădere în 2012, apoi urmat de un alt declin în 2013. Vânzările companiei s-au redresat în 2014 pentru ca apoi să aibă o nouă scădere în 2015.

De atunci lucrurile s-au îmbunătățit pentru producătorul de cipuri, cu vânzări în creștere, ce-i drept modeste, în 2016 și 2017. Totuși, pentru 2018 este de așteptat ca Intel să aibă un venit mai mare cu 13,5% față de 2017, adică cel mai rapid ritm de creștere din ultimii ani.

Apple a anunțat că vânzările pe primul trimestru fiscal al 2019 vor fi mai mici decât perioada similară a anului trecut și pare că trece printr-o perioadă similară cu cea a Intel în 2012.

Ani de zile, miezul afacerilor Intel îl reprezenta vânzarea de cipuri pentru computere. În 2012, 64% din toate veniturile Intel veneau de la segmentul de PC-uri. Acel număr este similar cu cel de 62,8% al Apple, reprezentând ponderea vânzărilor de iPhone-uri din întreg business-ul Apple în 2018.

Piața de PC-uri a stagnat în ultimii ani și asta a afectat afacerea Intel. Pe partea de smartphone-uri, compania de cercetare de piață IDC spune că vânzările de smartphone-uri în 2018 vor scădea cu 3% apoi piața va reveni la creșteri de câteva procente în 2019 și până în 2022.

Problema pentru Apple este că vinde doar telefoane high-end, un segment unde nu mai este loc de creștere. Creșterea pieței de smartphone-uri vine pe segmentele de low-end și de mijloc și de ele beneficiază producătorii chinezi precum OnePlus, Xiaomi, Oppo și așa mai departe.

În 2012, Intel dezvolta și alte segmente de business. Compania livra procesoare pentru piața de data centere și avea și o prezență mică pe piața de SSD-uri. De-a lungul anilor, segmentul de data center a început să aibă o pondere din ce în ce mai mare asupra business-uluu. În 2012 ponderea era de 20% și a ajuns la 30% în 2017, iar în primele trei luni ale anului 2018 ajunge la 34%.

Și alte segmente ale companiei au crescut, iar în 2015 a cumpărat compania Altera și în 2017 Mobileye, specialist în mașini autonome, pentru ca astfel să-și crească piața căreia i se poate adresa.

Și Apple încearcă să-și diversifice businessul și a investit foarte mult în servicii (al doilea cel mai mare segment, după iPhone). Compania a lansat și alte produse ce au avut succes precum AirPods sau Apple Watch, iar Apple trebuie să facă mai mult în acest sens dacă vrea ca business-ul să nu aibă de suferit.

Totuși, acestea având ponderi atât de mici în businessul Apple, va mai trece mult timp până când aceste alte segmente să devină îndeajuns de mari pentru a acoperi pierderile de pe iPhone.

Citește și: