Amenda Facebook de 5.000.000.000 dolari, pe înțelesul tuturor: nu se schimbă nimic

Amenda Facebook de 5.000.000.000 dolari, pe înțelesul tuturor: nu se schimbă nimic
14:07 25.07.2019

Facebook e o companie atât de mare, încât amenzile sunt pe măsură. Și trebuie scrise toate cifrele, ca să-ți dai seama de dimensiune. Acum e multă gălăgie cu amenda dată de americani companiei, dar la finalul zilei nu te aștepta la nicio schimbare. Rețeaua socială pornită într-un dormitor de cămin e un colos pe care nimeni nu vrea cu adevărat să-l domolească.

Coincidențele sunt cele mai frumoase lucruri prin care poți să treci. Mai puțin coincidențele mari, cum ar fi că amenda Facebook de 5.000.000.000 de dolari a fost rezolvată în ziua în care și-a publicat rezultatele financiare. Și ce rezultate! Și ce financiar! Stai să vezi cifrele.

În cât timp face Facebook bani pentru amendă?

Federal Trade Commission (FTC) a propus o amendă de cinci miliarde de dolari pentru Facebook. Pe 24 iulie, compania a zis că-i în regulă și e gata să închidă capitolul Cambridge Analytica, exploatarea datelor și alte câteva lucruri care au pus-o în centrul atenției în 2018.

Amenda de cinci miliarde de dolari pentru Facebook este cea mai mare dată vreunei companii care a încălcat intimitatea clienților și e de aproape 20 de ori mai mare decât orice amendă dată pe criterii de intimitate sau securitatea datelor aplicată vreodată, în lume. E cea mai mare dată vreodată de Guvernul Statelor Unite ale Americii pentru orice încălcare a legii.
FTC în comunicatul de presă

După cum vezi din citatul de mai sus, până și FTC se bate pe umăr că, în sfârșit, a dat un exemplu. Doar că e un exemplu atât de sec, încât ți-l rezum în alte două cifre: în 27 de zile, Facebook generează banii necesari de amendă. Sau în mai puține zile, dacă-i merge cu adevărat bine. De unde știu asta? A explicat chiar compania.

Câti bani face rețeaua socială cu adevărat?

„Investim să construim o protecție mai puternică a intimității pentru oricine și să livrăm experiențe noi pentru oamenii care ne folosesc produsele”, a declarat Mark Zuckerberg, CEO și fondator Facebook, în comunicatul de presă publicat cu ocazia prezentării raportului pe al doilea trimestru din 2019. Trimestru înseamnă ultimele trei luni și, ei bine, cifrele sunt excelente.

E greu să-ți dai seama de dimensiunea afacerii Facebook – cu rețeaua socială și produsele conexe – până când nu vezi cifrele veniturilor. Uite câteva:

  • 16.624.000.000 dolari, bani din publicitate (creștere cu 28% față de aceeași perioadă din 2018)
  • 16.886.000.000 dolari venituri totale (creștere 28%)
  • 2.616.000.000 dolari profit net (scădere 49%) – de aici au plecat însă două miliarde de dolari în cheltuieli cu FTC și 1,1 miliarde în taxe (ca urmare a procesului Altera Corp. v. Commissioner)
  • 185,5 milioane de dolari venituri pe zi (aproximativ)

Ca să plătească amenda de la FTC – cea mai mare și mai tare din istorie – are nevoie de: 27 de zile. Sigur, e o aproximare și un joc al cifrelor. Dar, într-o lună, Facebook face bani de amenda aia. Câte companii se pot lăuda cu așa ceva?

Adevărata resursă umană a Facebook:

  • 1,59 miliarde de utilizatori activi zilnic
  • 2,41 miliarde de utilizatori activi lunar
  • 94% din venituri au fost generate de reclamele pe dispozitive mobile, acolo unde compania a băgat publicitate pe unde a putut. Și încă n-a terminat de băgat
  • 39.651 de angajați până la 30 iunie 2019, creștere cu 31%

De ce lucrurile nu se vor schimba cu adevărat

Că Facebook are sau nu bani pentru amendă, e o discuție. Cea mai importantă e însă dacă se schimbă ceva. Comisarul FTC Rohit Chopra a explicat de ce, din punctul lui de vedere, se reduce totul doar la bani și nu la schimbări cu adevărat utile utilizatorilor.

Episodul Cambridge Analytica, susținut indirect de Facebook, a demonstrat că nu contează cine votează, ci cine face propaganda. La final, rezultatul poate înclina decisiv în tabăra la care nu te așteptai să câștige: tabăra Brexit, tabăra Trump și altele.

Chopra susține că demersul FTC nu oprește ca astfel de episoade să se repete în viitor. Nu există restricții impuse colectării de date, iar companii mari ca Facebook tot decid ce e în regulă și ce nu. Totodată, Mark Zuckerberg, Sheryl Sandberg, și alți directori ai companiei nu suferă nicicum. E un precedent cam greu de demontat în viitor.

Facebook tocmai a primit și imunitate față de alte încălcări „știute” sau „neștiute”. Iar compania le știe, altcineva nu.

Nu în ultimul rând, rămâne cea mai mare problemă: Cambridge Analytica a fost un jucător mic, care a exploatat platforma și a vândut un alt tip de produs. Realitatea e însă că Facebook se descurcă mult mai bine la profilarea utilizatorilor și pentru a opri un eventual abuz nu există nicio piedică.