Cum arată și de ce sunt speciale vehiculele blindate folosite de vânătorii de tornade

Cum arată și de ce sunt speciale vehiculele blindate folosite de vânătorii de tornade
14:20 05.09.2018

Mașinile folosite de vânătorii de tornade par niște vehicule desprinse parcă din Mad Max. Sunt automobile speciale, dar, deși arată neobișnuit la exterior, în interior se ascund autoturisme banale.

Cu siguranță te-ai uitat măcar o dată la un episod din documentarul de pe Discovery Channel, Vânătorii de tornade, și ai văzut mașina folosită de aceștia pentru a filma și a măsura intensitatea acestor furtuni extreme.

Dacă te-ai întrebat vreodată cum de reușeau cercetătorii și prezentatorii să ajungă atât de aproape de tornade, fără să fie răniți sau luați pe sus de curenți, aceste vehicule sunt răspunsul.

Mașinile se numesc Vehicule de Interceptare a Tornadelor (TIV, potrivit abrevierii din limba engleză), iar primul model ascunde în interiorul blindajului un banal Ford F-Super Duty, o camionetă cât se poate de urâtă pe care o tornadă ar face-o țăndări dacă i-ar sta în cale.

Nu e însă cazul lui TIV 1, capabil să pătrundă în interiorul unor tornade slabe sau de intensitate medie, pentru a permite filmarea și măsurarea acestora.

După cum spuneam, TIV 1 este un Ford F-Super Duty din 1997, modificat și acoperit cu plăci de blindaj din oțel cu grosimi cuprinse între 1,4 și 2 inci. TIV 1 este echipat cu geamuri antiglonț de 38 mm grosime (la parbriz), respectiv 13 mm (pentru geamurile laterale).

Întregul vehicul cântărește aproape 6 tone și jumătate, când e complet încărcat, cu echipament și pasageri. Deși e greu aproape ca un tanc mai mic, TIV 1 este pus în mișcare de un motor cu turbocompresor de 7,3 cmc capacitate cilindrică, deci este suficient de puternic cât să-l poarte în interiorul furtunii și să-l aducă în siguranță înapoi. Viteza a fost limitată la cea din fabrică, de aproximativ 160 km/h, dar nici nu ai nevoie de mai mult când ești într-o tornadă, altfel ajungi să decolezi, indiferent cât de greu ar fi vehiculul.

TIV 1 este capodopera regizorului Sean Casey, care a început lucrările de modificare în 2003 și i-au trebuit cam opt luni să le finalizeze. În total, TIV 1 a costat 81.000 de dolari. A fost folosit până în 2008, când a fost înlocuit de TIV 2, dar a revenit în misiune în vara lui 2011, după ce TIV 2 s-a defectat.

vehicule blindate interceptare tornade

Prin urmare, TIV 2, a cărui construcție a început în 2007, ar fi trebuit să fie superior primului model și a fost, într-o anumită măsură. Grosimea maximă a blindajului era de peste 2 inci, iar geamurile antiglonț aveau o grosime de până la 41 mm (parbrizul).

TIV 2 a fost folosit în al doilea sezon al emisiunii Vânătorii de tornade, dar mașina a avut probleme tehnice încă de la început. Ulterior, au fost adăugate și mai multe măsuri de siguranță, cum ar fi câte o ieșire pentru fiecare loc de pasageri.
A mai fost redusă greutatea totală a lui TIV 2, până a fost adusă la cea a primului model. Cel mai interesant a fost modul în care a fost testat TIV 2. Rezistența lui la curenți puternici de aer a fost testată pe o pistă aeriană, unde a fost plasat în spatele motorului unui Boeing 747, la turație maximă.

vehicule blindate interceptare tornade

Testat apoi cu niște curenți de 400 km/h, TIV 2 a fost smuls din sistemul de ancorare la sol și a fost ridicat în aer vreo 15 metri. Cele mai grave avarii le-a suferit în 2013, când a interceptat o tornadă puternică, cu intensitatea vântului de până la 282 km/h, conform datelor înregistrate când se afla în interiorul furtunii.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI