Cum va deveni transportul mai ieftin și mai eficient pe termen lung

Cum va deveni transportul mai ieftin și mai eficient pe termen lung
Sursa foto: Răzvan Băltărețu/PLAYTECH

Oamenii sunt nestatornici. Asta o demonstrează chiar istoria, de la cum a ajuns om dintr-un teritoriu într-altul, de pe un continent pe altul. Firesc, nici în prezent nu ne oprim, dar dezvoltăm vehicule tot mai tehnologizate care să ne ajute.

Inițial, am folosit animalele pentru tracțiune apoi omenirea a reușit să îmblânzească și să înhame energia și să o facă să funcționeze în folosul omenirii, indiferent dacă a fost vorba de un motor pe abur, cu combustie internă sau electric. De atunci lucrurile au evoluat rapid.

În 2015 circulau atât de multe vehicule în lume încât, dacă le-am fi adus pe toate în Europa, fiecare european ar fi avut cel puțin două autovehicule de persoană, chiar și minorii. Și ține cont de asta când te gândești că primul prototip de mașină a apărut pe undeva pe la 1700. De atunci mașinile au evoluat foarte mult, însă, dacă stai să te gândești, conceptul a rămas același.

Cu pași mărunți către un transport mai ieftin și mai eficient

Acum ne aflăm într-un punct de inflexiune, un moment în care tehnologia ar putea schimba radical transportul și modul în care oamenii trăiesc și muncesc.

Mașinile electrice, care sunt mult mai benefice mediului înconjurător decât cele cu combustie internă, există și sunt folosite din ce în ce mai mulți oameni. Pe măsură ce infrastructura se va dezvolta este posibil ca acest tip de vehicul să devină predominant, în același fel în care motorul cu combustie internă l-a înlocuit pe cel cu aburi.

Pentru a ne asigura că mai avem un viitor pe planeta albastră nu numai că trebuie să reducem emisiile de gaze cu efect de seră de care sunt responsabile mașinile, fabricile etc., dar va trebui să reducem și numărul de autovechicule existente. Tehnologia face acest lucru posibil și probabil.

Resursele sunt limitate, iar populația globului se află în creștere. Pentru a putea balansa cele două elemente este necesar să împărțim ceea ce avem cu ceilalți. De aceea, azi cea mai mare companie de transport din lume nu deține niciun taxi (Uber), iar cea mai mare platformă de locuri de cazare nu deține niciun hotel sau vreo pensiune (Airbnb). Ele sunt iconice pentru modelul de sharing economy.

Te-ai fi gândit în urmă cu zece ani că nu o să ai nicio problemă să-ți folosești telefonul pentru a putea chema un străin care să te plimbe cu mașina sau că o să dormi la un străin în casă? Nici vorbă. Tehnologia a făcut posibil asta și ne-a dus în acest punct.

Există un moment optim pentru fiecare revoluție

Uber acord NASA transport
Acum vorbim de ridesharing cu mașina. În viitor am putea vorbi de același concept pentru avioane, elicoptere.

Ca să vorbim de stadiul actual al tehnologiei, cu tot potențialul ei, trebuie să vedem momentul în care a pornit totul: prima conexiune de internet și prima interfață pentru web. De acolo, totul s-a dezvoltat accelerat până când internetul a căpătat diverse forme. A ajuns pe telefoanele noastre, telefoanele au devenit mai inteligente, iar acum ne putem înlesni diverse activități prin diverse inovații tehnologice.

În acest context, gândește-te la ridesharing. Este, în fapt, un concept vechi. Tații și bunicii noștri făceau asta împreună cu colegii lor când mergeau toți la același loc de muncă. De ce să vină cu patru mașini când toți patru încăpeau într-una singură? Era, cum e și acum, mai convenabil pentru toată lumea. Cei patru fac o economie de bani, traficul este mai fluidizat și mediul înconjurător este ceva mai curat.

Astfel, tehnologia conectează oamenii care poate merg în același loc sau pe același traseu. De ce un taxi, un Uber sau un Lyft să nu preia un alt pasager care merge în aceeași direcție cu tine. Tu ai un tarif redus, șoferul face o singură dată drumul și toată lumea ajunge la timp. Și pentru distanțe mai lungi există o variantă digitală a clasicului „autostop”.

Există soluții în prezent și dacă vrei ca tu să te afli la volan. Sunt aplicații care-ți permit să închiriezi o mașină din punctul X până în punctul Y, exact ca la Uber, doar că aici tu faci efortul de a conduce.

Micro-transportul pe care deja îl vezi pe străzile din România

Ape Rider Atelierele Pegas interviu (1)
Bicicletele pe care le închiriezi cu telefonul sunt deja disponibile în București.

Dacă preferi o altă metodă de transport, ideală pentru orașe, poți să apelezi la biciclete, trotinete sau scutere electrice. Când vine vorba de biciclete, un sistem de transport și pentru companii mari, în prezent nici nu trebuie să te mai duci la magazin să-ți cumperi una, apoi să o întreții. Acum poți să folosești una doar cu telefonul, după ce scanezi un cod QR. Scanat, urcat, mers, parcat, plătit.

O astfel de metodă este ideală pentru transportul în orașe străine, atunci când vizitezi poți simți orașul altfel. Costul e minimal și transportul eficient.

Acum ne aflăm într-un punct de mijloc, între modul vechi de a face lucrurile și modurile noi. Autovehiculele devin din ce în ce mai tehnologizate, conectate cu telefoanele noastre, iar modul de autopilot se îmbunătățește cu fiecare cursă realizată. Da, nici mașinile autonome nu ies din schemă. Chiar dacă nu le avem deocamdată pe străzi, nu înseamnă că nu ne vor servi bine în viitor.

Cum va arăta transportul în viitor

Este de așteptat ca în următorii 30 – 40 de ani ca transportul și autovehiculele să treacă prin transformări fără precedent. Unele dintre ele vor fi mult mai mari decât ceea ce am văzut în ultimii 100 de ani.

Marii companii implicate în dezvoltarea autovehiculelor autonome sunt de părere că mașinile care se vor conduce singure se vor afla pe drumuri în cel mult doi ani de zile. Implementarea, la nivel global, a acestei tehnologii ar duce la schimbări radicale în modul în care transportăm bunuri sau oameni.

Traficul ar trebui să fie mai eficient. Totodată, accidentele să se reducă considerabil, consumul să fie mai mic și oamenii să fie mai liberi să facă altceva în loc să fie atenți la drum.

În acest cadru mai arunc un vis frumos: tehnologia Hyperloop. Practic, aceste trenuri de nouă generație ar putea călători cu peste 800 km/h (dacă nu și mai mult) între două destinații. Asta înseamnă că, în acest viitor posibil, ai putea ajunge de la București la Budapesta în doar o oră! Și nici nu ar mai trebui să zbori.

Dacă străzile devin din ce în ce mai aglomerate de ce să nu ne uităm către cer pentru un transport mai bun. Mașinile zburătoare, care în realitate sunt, mai degrabă, o combinație de elicopter cu avion, ar putea deveni realitate până în 2025. Kitty Hawk, startup-ul finanțat de Larry Page, cofondatorul Google, a demonstrat noile abilități ale mașinii zburătoare la care lucrează. Mai mult, compania a pus la dispoziție dispozitivul pentru teste și câțiva norocoși au avut ocazia să zboare cu această mașină.

[readmore]

Ce am adunat aici sunt doar câteva exemple. Sunt proiecte, concepte sau chiar prototipuri, dar ne arată în ce direcție mergem. Revin la telefon. Gândește-te doar că biletul de hârtie, pe care îl ții cu tine într-un tren actual ca să-l vadă controlul, o să fie pe telefon sau pe ceasul inteligent. Rezervări făcute pe telefon, deblocat uși de mașini și închiriat vehicule doar cu telefonul. Da, acest dispozitiv conectat la internet pe care îl folosești în prezent va fi de 10 sau 100 de ori mai important în viitor.

Oamenii sunt creaturi inventive și nestatornice. Tot timpul vor găsi soluții și metode noi pentru a depăși obstacolele, iar călătoria de la acest prezent către acest posibil viitor va fi una fascinantă.

Acest articol face parte din secțiunea Tehnologia, de la prețul corect la beneficii, realizată cu sprijinul Motorola România.

Florin Cașotă
Articol scris de
Florin Cașotă
Comentarii
17:25 / 15.08.2018