Mai ții minte când Mark Zuckerberg, șeful Facebook, te făcea idiot?

Mai ții minte când Mark Zuckerberg, șeful Facebook, te făcea idiot?

Facebook devine, pe zi ce trece, un mediu din ce în ce mai toxic și polarizant pentru utilizatori, iar situația nu pare să se schimbe în bine.

Au intrat deja în negura timpului vremurile când am avut conturi pe Hi5 și pe MySpace. Pe cel din urmă site n-am avut mare activitate, pentru că lumea din jur era strânsă mai degrabă pe Hi5. Niciuna din rețelele sociale n-a fost ceva serios, așa cum ai spune despre Facebook acum. Dacă pe vremea aia site-urile de genul erau o distracție, pe rețeaua de acum poți ajunge foarte ușor să te iei (prea) în serios. S-ar putea, însă, să îți scape câteva lucruri din vedere.

Zuckerberg și idioții care avem încredere în el

Mai ții minte când Zuckerberg te făcea idiot? Probabil că nu.

Sunt șanse mari să nu fi știut vreodată că a crezut asta despre tine sau despre mine, dar suntem toți o apă și un pământ. Acum vreo opt ani, a ieșit la iveală un dialog dintre Zuck și un cunoscut, cu privire la încrederea pe care i-au acordat-o primii utilizatori ai rețelei, dialog pe care compania nu l-a infirmat. În 2004, acesta se lăuda că poate să ofere date despre oricine de la Harvard, având 4.000 de mailuri, poze, adrese și nu numai. Întrebat cum de are asemenea informații, Mark s-a lăudat că oamenii i le-au oferit, pur și simplu. ”Nu știu de ce, au încredere în mine. Idioții”.

14 ani mai târziu, mai bine de două miliarde de idioți am avut încredere în Mark și i-am oferit cam tot ce se poate despre ce ne place, despre ce nu, suficient pentru ca Facebook să ne cunoască mai bine decât ne cunoaștem noi înșine.

Avem vreun beneficiu de pe urma asta? Ba din contră. Vrei să vezi ce reprezinți pentru site? Fă o cerere pentru a descărca o copie a datelor contului tău de Facebook: eu valorez vreo 3,7 GB, stocați pe unul sau mai multe servere din întreaga lume. Ce e în acești 3,7 GB? Cu siguranță mai mult decât aș putea să scriu într-o autocaracterizare, oricât m-aș chinui.

Compania a ajuns să fie acuzată de lucruri din ce în ce mai grave, cea mai recentă critică fiind cea conform căreia rețeaua socială erodează democrația. Tot felul de directorași din companie apar săptămânal în presă cu declarații care mai de care mai promițătoare. Vom face, vom drege, vom îmbunătăți, vom schimba. De la vorbe până la fapte, însă, e cale prea lungă să fie străbătută, poate pentru că merge și așa.

Alienare în trei pași de la Facebook

Dincolo de astfel de acuzații, cred că Facebook mai degrabă își alienează utilizatorii. Știrile false au luat avânt în ultimul an și ceva, iar de-atunci sunt un bulgăre care se tot rostogolește și pe care Facebook promite periodic că îl va opri. Cum? Cel mai probabil nici ei nu știu cum, iar bulgărele crește și accelerează.

Alienarea e un proces etapizat, pe care îl vom parcurge mulți dintre utilizatori.

A început cu distanțarea de conținut: nu mai ai încredere în tot ce vezi pe Facebook, pentru că o bună parte din conținut are șanse să servească diferite agende, să fie distorsionat, să fie trunchiat sau să fie fals de-a dreptul. Iar Facebook nu îți spune și probabil nici nu-ți va spune vreodată care e care. O armată de indieni care iau la mână postări și suspendă conturi aiurea nu va rezolva problema știrilor false. Și nici cine știe ce algoritmi care îți aduc în news feed ”postări de la prieteni și familie”.

[readmore]

După ce te-ai săturat de conținutul plin de vitriol care îți mânjește ecranul telefonului sau al calculatorului ori de câte ori intri să mai dai un scroll, te vei aliena și de cei cu opinii diferite. Facebook are puterea de a da grai oricui poate să își facă un cont, indiferent că știe sau nu să-și articuleze opiniile sau măcar cuvintele, iar asta se vede în ”bula lor”, care nu e ca ”bula noastră”. Ne batem în online cu pumnii în piept că noi suntem mai buni, indiferent în ce tabără am fi, chiar și dacă nu suntem partizani.

Ăilalți sunt mai proști, ăilalți sunt idioți, ăia țin cu X, n-avem treabă cu ei. Spre deosebire de scârba de conținut fals și de proastă calitate, alienarea față de ceilalți se mută și în offline. Facebook reușește să își bage coada în societăți, fie că vrem sau nu.

A treia fază a alienării, pe care sper să o văd în viitor, e alienarea de Facebook ca un întreg. Site-ul îți aduce din ce în ce mai multe în față, dar din ce în ce mai puține din ceea ce vrei. Cum aș putea să mai am încredere în Facebook când mi se servesc reclame targetate în funcție de ce vorbesc cu cei din jur? Da, sunt paranoic și conspirativ, dar totodată sunt mai mult ca sigur că în viitor ne vom uita la asta ca la alte conspirații care s-au dovedit a fi adevărate.

Facebook a murit, trăiască…

Facebook va deveni prea mult pentru noi toți, indiferent de cât de idioți am fost și de câte lucruri i-am spus lui Mark despre noi, fie că suntem conștienți de ele sau nu. Vom părăsi corabia, încet dar sigur. Unde, mi-e greu să-mi imaginez acum, dar mai important e că vom pleca de aici decât că vom merge sau nu în altă parte.

Facebook nu va fi detronat de vreo altă rețea socială apărută peste noapte.

Facebook se va prăbuși sub propria-i greutate; tot conținutul nedorit, toate experimentele sociale pe care site-ul le desfășoară constant, toate lucrurile care ne enervează periodic se vor aduna până vom renunța. Unii acum, alții mai târziu.

Și nici atunci Mark nu va avea soluții reale pentru crizele prin care trece rețeaua cu două miliarde de idioți.

George Stanciu
Articol scris de
George Stanciu
Comentarii
18:25 / 24.01.2018