Ipocrizia bogaților: investitorul care compară Facebook cu drogurile

, 10 Aug, 14:20

Unul dintre mulții investitori în Facebook susține acum că rețeaua socială (la pachet cu Google) distrug societatea și au monopol.

„Am investit din timp în Google și Facebook și acum regret. Am ajutat la crearea unui monstru“, susține Roger McNamee într-un editorial publicat de USA Today. El este necunoscut în România, dar destul de prezent în lumea tech din Statele Unite ale Americii. În ultimii aproape 20 de ani s-a implicat în startup-uri și le-a susținut prin investiții prin diverse companii, cele mai cunoscute fiind Silver Lake Partners și Elevation Partners. Ultima e relevantă pentru Facebook.

În editorial, el susține că a investit în Google și Facebook cu ani înainte ca acestea să obțină primele venituri și a fost rentabil. „Am fost consilier al echipei Facebook, dar sunt îngrozit de prejudiciile provocate  de cei care dețin monopolul internetului“, completează el. „Cei de la Facebook și Google consideră lăudabil că le oferă utilizatorilor ce vor și le place. Ceea ce nu vor să recunoască este că produsele lor nu fac oamenii mai fericiți sau mai realizați.

La fel ca jocurile de noroc, nicotina, alcoolul și heroina, Facebook și Google, mai ales prin subsidiara YouTube, aduc o bucurie de scurtă durată, cu efecte serioase pe termen lung. Utilizatorii admit că sunt dependenți abia când este prea târziu“, mai adaugă el. Greșeala, susține el, nu-i a produsului, ci a modelului de business: publicitatea, care forțează companiile să țină utilizatorii cât mai prinși cu orice cost. Pe termen lung, asta le-ar distruge creierul (sau, cel puțin, capacitatea de-a mai fi atenți).

Investitorul „timpuriu“ a venit destul de târziu la Facebook

Da, poate să aibă dreptate în articolul pe care îl semnează, dar vine regretele vin într-o vreme în care e cam puțin și cam târziu. Și sunt necesare câteva clarificări cu privire la aportul său la crearea Facebook.

În rețeaua socială, că despre investiția în Google n-am găsit informații, a investit prin Elevation 90 de milioane de dolari pentru 2,3% din companie. Un an mai târziu a cumpărat încă 1,5% din companie pentru 150 de milioane de dolari. Facebook a fost fondată în 2004, astfel că McNamee nu e atât de timpuriu. În 2010, Facebook avea și film dedicat, iar în România începeau campaniile de promovare a social media prin operatori telecom care voiau să atragă mai mulți tineri. Nu mai era un startup, era un fenomen.

Au urmat doi ani în care compania s-a chinuit să nu dea faliment, din cauza altor investiții proaste, și-a așteptat listarea la bursă a Facebook. Când s-a întâmplat, cele 240 de milioane de dolari și cota din companie au însemnat 1,4 miliarde de dolari împărțite între cei șase fondatori (printre care și Bono). Per acționar, asta a însemnat circa 230 de milioane de dolari. Desigur, nu au fost cash, ci în acțiuni Facebook.

Investițiile proaste care au apropiat compania de eșec au fost în Forbes și Palm, ca nume mari. Altfel, în urmă cu șapte ani era destul de evidentă direcția în care Facebook se îndrepta și nu a fost epifania de acum pentru McNamee. Mai mult, în 2012, puțin înainte de listarea la bursă, același McNamee îl lăuda pe Zuckerberg: mai matur, cel mai bun pe care l-a întâlnit (în comparație cu Bill Gates și Steve Jobs). Cinci ani mai târziu, Zuckerberg chiar a fost mai bun, cu peste două miliarde de utilizatori pe rețea și cu produse ca WhatsApp și Messenger care depășesc miliardul de conturi.

Bine, care e ideea? Că oricât de îngrijorat ar fi acest investitor cu privire la viitorul nostru, a făcut bani cât a putut din „monopolurile“ internetului și acum este curat și vorbește despre verticalitate. Ceea ce, altfel spus, poate fi privit și ca o încercare a lui de-a crea ceva vâlvă pentru proiecte viitoare.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
loading...
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail