27 oct. 2017 | 16:36

Hubble a fotografiat cea mai îndepărată cometă văzută vreodată

Hubble a fotografiat cea mai îndepărată cometă văzută vreodată

Telescopul Spațial Hubble al NASA a fotografiat cea mai îndepărtată cometă văzută vreodată despre care se crede că vine din Norul Oort. Cometa a fost fotografiată la o distanță de peste două milioane de kilometri de la Soare (dincolo de orbita lui Saturn).

Puțin încălzită de Soarele, cometa a început deja să dezvolte un nor de praf de 8.0000 de kilometri, care înconjoară un nucleu mic și solid de gaz înghețat și praf. Aceste observații reprezintă primele semne de activitate văzute vreodată de o cometă care intră pentru prima dată în zona planetară a sistemului solar.

Cometa, numită C / 2017 K2 (PANSTARRS) sau „K2”, călătorește de milioane de ani din zonele exterioare ale sistemului solar, unde temperatura este de aproximativ minus 262.000 grade Celsius. Orbita cometei arată că provenea din Norul Oort, o regiune despre care se crede că are sute de miliarde de comete. Aceasta există încă de la începuturile formării planetelor, în urmă cu 4,6 miliarde de ani.

K2 a fost descoperit în mai 2017 de către Telescopul Panoramic Survey (Pan-STARRS) din Hawaii, un proiect NASA de observare a obiectelor de spațiale. Jewitt a folosit camera de pe Hubble la sfârșitul lunii iunie pentru a se uita mai atent la vizitatorul înghețat.

Cometele sunt rămășițele glaciare de la formarea sistemului solar, cu 4,6 miliarde de ani în urmă. Bazat pe observațiile Hubble despre K2, David Jewitt, de la Universitatea din California, sugerează că lumina Soarelui încălzește gazele volatile congelate, ca oxigenul, azotul, dioxidul de carbon și monoxisul de carbon, care acoperă suprafața întărită a cometei. Astfel e eliberat praful, formând coada cometei. Studiile anterioare ale compoziției cometelor lângă Soare au dezvăluit același amestec de gheață volatilă.