10 oct. 2017 | 20:00

Cel mai mare vehicul electric din lume e mai tare decât orice Tesla

ACTUALITATE
Cel mai mare vehicul electric din lume e mai tare decât orice Tesla

Cel mai mare vehicul electric din lume este construit în timp record de un sindicat elvețian de companii.

Prototipul în cauză nu este menit să fie afișat la târguri, ci mai degrabă pentru a ajuta cu munca dificilă din siturile de exploatare. Cântărind 45 de tone când este gol și 65 de tone umplut la capacitate, cu o baterie de 700 kWh, vehiculul electric va fi cel mai mare din lume – echivalentul a opt vehicule Tesla S. Potrivit Empa, roțile mașinii vor avea doi metri în diamentru, iar șoferul va avea de urcat nouă trepte.

Acest vehicul electric nu este însă nou. Pentru a-l construi, o basculantă veche Komatsu a fost dezasamblată și reconstruită la Kuhn Schweiz, în Lommis. Motorul diesel al basculantei a fost deja scos pentru a face loc bateriilor.

Mașina Komatsu HD 605-7 are în față 10 ani de muncă grea. Va putea transporta materiale de la crestele munților până la poalele lor de câte 20 de ori pe zi. Alimentarea electrică va facilita acest proces. În loc să încălzească frânele la coborâre, motorul va acționa ca un generator de energie pentru baterie. Odată golit, vehiculul folosește energia adunată pentru a urca înapoi. În loc să consume combustibili fosili, va oferi motorului energie în plus.

Întregul proiect se apropie de o sumă de șapte cifre în franci elvețieni, pe care companie Ciments Vigier SA trebuie să o plătească. The Swiss Federal Office of Energy (SFOE) susține ideea, alături de Empa. Expertul în baterii Marcel Held de la Empa se ocupă de siguranța setului de baterii, care cântărește 4.5 tone și conține 1440 de celule de nichel, mangan și cobalt.

În momentul de față, nu există un alt camion de un asemenea calibru care să poată face față pantelor cu înclinații de până la 13%, condițiilor de mediu dificile și solcitării bateriilor electrice cu un curent electric de până la 3.000 de amperi. Dacă acest vehicul electric va avea succes, Ciments Vigier SA va putea să alimenteze electric altele opt asemenea lui, iar Kuhn Schweiz AG va putea folosi mașina în zone sensibile din punct de vedere al zgomotelor și emisiilor de gaz.

Fotografie de Andreas Sutter via Lithium Storage GmbH