De ce întârzie livrările de Black Friday

De ce întârzie livrările de Black Friday

Black Friday a trecut atât pe stil românesc, cât și pe stil american. Acum stai și aștepți produsele, ca în fiecare an. Așa că poate te întrebi: de ce întârzie livrările de Black Friday?

Black Friday a devenit și în România un eveniment imens. Aproape toate magazinele vând ceva, cu o reducere mai mare sau mai mică. De la piatră la servicii turism și electronice, totul își poate găsi un loc. eMAG susține că ediția din acest an a Black Friday a adus 8,3 milioane de vizite pe site și 1,1 milioane de produse comandate în valoare de 360 milioane lei, cu 10 milioane lei peste estimarea inițială și cu o creștere de 20% raportată la ediția anterioară din 2016.

Cifrele de mai sus sunt doar de la un magazin, cel mai mare din România, dar mai sunt sute, iar câteva chiar mari. Oamenii cumpără de Black Friday, plătesc cash sau cu cardul și așteaptă produsele. Sunt promisiuni făcute cu livrarea, dar de multe ori nu sunt respectate.

De ce întârzie livrările de Black Friday

Pregătirile să prinzi oferte țin de tine. Livrarea nu mai e în ograda ta.

În alți ani, nu o dată oamenii au trebuit să aștepte cu mult peste timpul de livrare pentru a primi produsele pe care le comandaseră de Black Friday la primele ore ale dimineții. Nemulțumirile și feedbackul negativ au început, în mod firesc, să curgă. Așadar, care este adevăratul motiv pentru care, în ciuda bunelor intenții ale retailerilor, livrările întârzie?

Cea mai simplă explicație este volumul imens de comenzi din întreaga țară, care e mai mare ca în orice altă perioadă a anului. Aceste nenumărate comenzi vin la pachet cu prea puțini curieri, oameni care nu sunt acasă la timp pentru livrare și, uneori, de condițiile meteo specifice tranziției dintre toamnă și iarnă. Apoi, sunt încă mulți oameni care plătesc ramburs. De multe ori n-au bani ficși, nu îi au deloc, întârzie preluarea comenzii și asta prelungește timpul per total alocat de un curier pe-o zonă.

În condițiile în care atât de mulți factori contribuie la traseul produsului până la destinație, conceptul de a comanda azi și a primi mâine devine deja o utopie. Doar în cazul eMAG, volumul de marfă care pleacă de la retailer către curier e uriaș. Mai exact, sute de camioane pe zi. De această ediție au fost cumpărate peste 1,19 milioane de produse. Apoi, chiar și eMAG a prelungit perioada de reduceri cu campania Crazy Days. A promis 29 noiembrie și nu rămâne decât de văzut dacă toate ajung la timp.

Apoi, e despre locul produsului când îl comanzi. Dacă un produs de Black Friday este în stocul furnizorului, acesta din urmă va primi o oră anume la care să aducă produsele și o rampă de descărcare. În cazul ratării slotului, apar întârzieri de ore, iar marfa nu mai ajunge la curier și, implicit, la client. Cât despre client, cum am zis și mai sus, dacă într-o zi în care ar trebui livrate câteva zeci de colete 10% din oameni nu sunt de găsit, asta înseamnă o prelungire a timpului.

Altex, de exemplu, zice că în două zile livrează un produs care intră în stocul sau. Flanco spune că livrează în patru zile. Dar de Black Friday nimic nu este precis, ci sunt doar estimări. eMAG a investit într-un depozit mai mare, în care să sorteze mai repede produsele, dar de Black Friday a deschis magazinul și pentru parteneri. Aceia livrează direct, fără să poți cere în showroom sau oficiu poștal. Iar dacă ai comandat atât de la eMAG, cât și de la partener Marketplace, atunci vor ajunge pe bucăți.

Ce faci când întârzie livrările de Black Friday

Amazon versus poșta română cineva trebuie să dispară copy
Modelul Amazon pentru curierat și gestiune a fost replicat cu un oarecare succes și în România. Și eMAG a venit cu parteneriat cu Poșta Română, ceea ce îi mai ajută fluxul, dar nu mulți clienți aleg oficiul poștal.

Sigur, aștepți produsele cumpărate mai ieftin de Black Friday, dar dacă vrei să reclami întârzierea, n-ai decât ANPC la dispoziție. Apoi, retailerul e verificat dacă a respectat legislația și vezi dacă ai câștig de cauză. Ceea ce nu înseamnă că produsul ajunge mai repede. Poți anula și comanda, dar asta e cam contraintuitiv și la fel nu câștigi nimic. Nu ai decât așteptarea la dispoziție și, eventual, insistența în call centere între curier și magazine.

Mai este încă un alt subiect al întârzierilor de Black Friday și în toată perioada de iarnă. Infrastructura e așa cum o cunoști, nu se schimbă peste noapte, dar firmele de curierat sunt cele care țin cu greu pasul cu dezvoltarea.

Recrutarea în acest domeniu e dificilă, salariile nu sunt extraordinare și pregătirea nu se face niciunde, decât rapid la firmă. Tocmai de aceea Adrian Mihai, cofondator Fan Courier, a declarat în septembrie 2017 că vrea o școală de instruit curieri. Odată instruiți, pot fi angajați și fluxul va fi optimizat.

Deocamdată, cât ține totul de resursa umană, dezvoltarea depozitelor și automatizarea se fac, dar au un impact pe care s-ar putea să nu-l remarce clientul final. Cel care duce produsul e tot curierul. E însă până la urmă nevoie de-o educație de ambele părți – client și curier – și de mai multă transparență din partea magazinelor. Timpii sunt încă neștiuți decât cu o zi sau două înainte de livrare și asta face ca așteptare să pară și mai mare.

Bianca Prangate
Articol scris de
Bianca Prangate
Comentarii
14:08 / 25.11.2017