05 iun. 2015 | 13:16

SUA vor următorul Concorde: ce planuri au americanii pentru viitorul avion supersonic

ACTUALITATE
SUA vor următorul Concorde: ce planuri au americanii pentru viitorul avion supersonic

Pe 2 martie 1969, Concorde 001 decola, iar până în 2003, când a zburat pentru ultima dată, a devenit un simbol al aeronauticii. Acum, americanii de la NASA și Air Force încearcă să-l reconstruiască sub alte forme și scopuri și se apropie de reintroducerea unui astfel de avion.

Concorde a fost rezultatul unui acord încheiat între Franţa şi Marea Britanie prin care se prevedea ca Aérospatiale (Franţa) şi BAC Concorde (Marea Britanie) să fabrice un aparat de zbor supersonic. Acesta trebuia să fie capabil să transporte pe distanţe mari și la viteze mari aproximativ 100 de pasageri. Avionul Concorde a avut însă probleme care au dus și la moartea mai multor oameni, iar în 2003 a zburat pentru ultima dată. NASA însă are un plan pentru a-l readuce la viață.

Peter Coen, șeful proiectului pentru deplasare cu viteză supersonică din cadrul NASA, a spus că marile dezavantaje ale zborului cu un avion supersonic au fost boom-ul sonic provocat când depășea bariera sunetului și undele de șoc cauzate de același fenomen. De asemenea, mai sunt pe listă și consumul de combustibil, zgomotul generat la aterizare și decolare și poluarea. Ceea ce NASA vrea să facă este să reducă impactul asupra ozonului și să îmbunătățească motoarele.

 

„N-am ajuns la limita a ceea ce poate oferi această industrie. Mai e mult de lucru” este afirmația optimistă a lui Ruben Del Rosario, inginer NASA. Agenția vrea să îmbunătățească întâi designul, să fie mai aerodinamic, dar încă nu are o dată de lansare a unui astfel de avion, conform Daily Express. Air Force însă stă ceva mai bine.

Avion supersonic Waverider

Cum ar fi ca între New York și Londra să călătorești într-o oră? Ar fi un vis, asta e cert, iar acest vis vrea să îndeplinească Air Force până în 2023 cu un avion capabil să depășească de cinci ori viteza sunetului. Ar ajunge la o așa performanța, transportând doar hidrogen. Oxigenul necesar l-ar lua din atmosferă, ar fi trecut prin motor, iar când hidrogenul ar fi adăugat, compresia celor două gaze va face temperatura să crească și să-l facă să zboare.

Planul este bun, doar că, deocamdată, motorul nu-l poate ridica de la sol, ci este transportat în aer de un alt avion, un Boeing B-52. Testele au fost realizate cu modelul X-51A WaveRider al Boeing, iar până acum costul proiectului ajunge la 300 de milioane de dolari. Cea mai mare reușită până acum a fost parcurgerea a 370 de kilometri în doar șase minute, fiind cel mai îndelungat zbor cu un astfel de avion, scrie Interesting Engineering.

 

Scrie despre lucruri serioase care enervează oameni neserioși. vezi toate articolele