27 mai 2015 | 08:31

Momentul în care s-a decis soarta BlackBerry: iPhone a fost începutul sfârșitului

FEATURE
Momentul în care s-a decis soarta BlackBerry: iPhone a fost începutul sfârșitului

Doi autori ne arată cum poți dedica o carte întreagă unui singur moment, unul în care soarta BlackBerry a fost decisă.

Era luna ianuarie a anului 2007. Mike Lazaridis, cofondatorul celor de la BlackBerry, era acasă pe banda sa de alergare atunci când Steve Jobs schimba lumea pentru totdeauna introducând primul iPhone. Apple reușise să ia prin surprindere toată piața odată cu lansarea dispozitivului său denumit ”smartphone”. Jobs descărca muzică, materiale video și hărți pe noul său iPhone, care era dotat în același timp cu un browser pentru internet. Browserele le erau interzise până la acel moment companiilor de către operatorii de rețea, însă Apple deja încheiase un contract cu Cingular Wireless, aceștia din urmă sprijinind eforturile celor din Cupertino.

[related]

”Vom fi în regulă!”

Cingular era deținută de AT&T, iar a doua zi, Lazaridis l-a convocat la o întâlnire pe Jim Balsillie, CEO-ul celor de la Research in Motion, așa cum era denumită BlackBerry Limited în acea perioadă, pentru a-i arăta înregistrarea cu Jobs. ”Cum au reușit asta?” l-a întrebat Lazaridis pe CEO. După cum scriu cei de la Wall Street Journal, Lazaridis a realizat în acel moment cât va influența produsul celor de la Apple piața. Replica lui Balsillie caracterizează atitudinea generală a companiei din acea perioadă, motivul principal pentru care aceasta a eșuat ulterior. ”Vom fi în regulă!” a declarat acesta.

Trebuie să recunoaștem că pentru mult timp, însă, piața i-a dat dreptate lui Balsillie. După anul 2007, cei de la BlackBerry au înregistrat creșteri substanțiale până în anul 2011. Atunci, când Apple se pregătea să lanseze modelul iPhone 4s, serviciul BlackBerry Internet Service a căzut, afectând milioane de oameni. În anul 2012, în luna martie, companie a înregistrat pierderi pentru prima dată după mulți ani de zile. Moartea celor de la BlackBerry nu a fost una rapidă, ci una înceată, dar sigură, cauzată de incapacitatea persoanelor din conducere de a identifica trendurile la timp și de a se adapta la cerințele pieței.

iPhone-ul, din punctul de vedere al BlackBerry, nu se regăsea pe aceeași piață. În 2007, aceștia estimau că dispozitivul ar fi putut avea succes doar în rândul celor care sunt pasionați de YouTube și alte posibilități oferite de Internet. De cealaltă parte, BlackBerry se concentra asupra serviciului său de comunicare eficient și foarte sigur care o transformase într-o companie ce controla, la un moment dat, jumătate din toată piața smartphone-urilor. Acestea sunt niște cifre la care nici măcar Samsung nu ar putea să spere în ziua de astăzi.

BlackBerry, alături de alți giganți ai acelor vremuri, era incapabilă de a înțelege dispozitivul pe care Apple îl crease. Având în vedere numeroasele defecte ale terminalului de primă generația, acesta ar fi trebui să fie un eșec colosal. Bateria acestuia avea o autonomie foarte mică, de până la opt ore, funcționa pe o rețea veche, iar descărcările de muzică și diferite materiale de pe internet puneau presiune pe cei de la AT&T. Apple reușise să atragă atenția asupra frumuseții dispozitivului, în defavoarea aspectelor practice.

blackberry_classic_iphone_6_03

Drept răspuns la iPhone și amenințarea reprezentată de dispozitivul Apple, cei de la BlackBerry s-au aliat cu Verizon, operator care era amenințat de exclusivitatea de care se bucura AT&T la acea vreme. Primul telefon pe care Lazaridis l-a propus pentru lansare a fost respins pe loc, însă al doilea, denumit Storm, i-a impresionat pe cei de la Verizon, care au cerut ca acesta să fie în magazine în primăvara anului 2008. În schimb, operatorul a furnizat aproape 100 de milioane de dolari pentru marketing.

Dar Storm era un telefon incomplet, iar angajații BlackBerry știau acest lucru. Printre altele, Storm avea probleme cu browserul, iar în anumite puncte, ecranul nu răspundea la atingeri. Conform Wall Street Journal, peste un milion de telefoane s-au vândut în primele două luni. Când telefonul s-a dovedit a fi un eșec de proporții, însă, aproape toate exemplarele aveau nevoie de reparații sau de înlocuitor.

iPhone reușise să facă din BlackBerry o companie care doar se conforma pieței dictate de Apple. ”A fost un punct în care operatorul, schimbând regulile, i-a forțat pe toți ceilalți să schimbe regulile. Le-a permis celor de la Apple să schimbe așteptările pe care clienții le aveau. Bateria nu mai conta. Costul nu mai conta. Aici se vede geniul lor. A trebuit să răspundem într-un mod care era complet diferit față de ceea ce oamenii așteptau”, a declarat Lazaridis.

Lovitura finală au reprezentat-o aplicațiile. În primăvara anului 2008, cei din Cupertino au lansat magazinul online de aplicații App Store. Apple beneficia deja de pe urma unui număr mare de dezvoltatori, iar BlackBerry a fost forțată încă o dată să țină pasul. De atunci, cifra de afaceri a celor de la BlackBerry a scăzut constant, iar Apple a devenit ulterior cel mai mare producător de telefoane din lume. Povestea companiei care a trecut de la un profit de 1,9 miliarde la pierderi de 5,9 miliarde este cuprinsă în cartea ”Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of Blackberry”, scrisă de Jacquie McNish și Sean Silcoff.