13 dec. 2012 | 19:03

Far Cry 3 – Nebunie tropicala [REVIEW]

Far Cry 3 – Nebunie tropicala [REVIEW]

Far Cry 3

Far Cry este dovada ca o serie nu trebuie sa fie legata obligatoriu de un fir narativ. Dupa primul titlu, Ubisoft a ramas cu licenta, iar Crytek s-a aliat cu EA Games pentru a incepe seria Crysis. Astfel, Far Cry a ramas in ograda celor de la Ubisoft Montreal, iar dupa mai multe relansari ale originalului sub forma lui Instincts si Vengeance pentru Xbox, respectiv Wii, a venit Far Cry 2.

Povestea s-a mutat dintr-o jungla tropicala in Africa, iar libertatea de miscare si posibilitatile de abordare ale situatiilor erau mult mai vaste. Ei bine, Far Cry 3 se intoarce la jungla tropicala, insa nu continua nicio poveste din jocurile precedente. Acesta este o experienta de sine statatoare, care imprumuta mai degraba aspecte ale gameplay-ului din jocul cu numarul 2, aplicand peste acesta un strat de originalitate la capitolul poveste. Sunt insa acestea de ajuns pentru a crea un nou hit pentru serie?

Poveste

Far Cry 3 este unul din jocurile care a reusit sa imi atraca atentia asupra povestii dinainte de lansare. Jocul ne pune in pielea lui Jason Brody, un tanar in cautare de senzatii tari, care impreuna cu fratii si prietenii sai au plecat intr-o calatorie in jurul lumii. Ce au gasit insa pe insula Rook este complet opusul distractiei, petrecaretii fiind capturat de pirati pentru a fi vanduti ca sclavi. Astfel intra in primplan antagonistul principal al jocului, Vaas, liderul piratilor, dependent de droguri si instabil psihic.

Far Cry 3 Vaas

Nebunia si consumul de substante halucinogene este practic tonul intregului joc, Jason fiind nevoit sa se supuna acestora pentru a-l invinge pe Vaas. Pe parcursul povestii ne sunt prezentate mai multe astfel de personaje, mai mult sau mai putin prietenoase, fiecare prezentand un alt fel de dementa. Dennis este cel care il salveaza pe Jason si il indeamna sa paseasca pe Calea Razboinicului, Dr. Earnhardt este un chimist dependend de droguri cu vointa buna, iar Citra este conducatoarea unui trib de razboinici convinsa ca Jason este cel ales sa salveze insula Rook.

Din fericire, uciderea lui Vaas nu este singurul obiectiv al povestii. Ubisoft a reusit sa creeze mai multe fire narative concurente, unele dintre ele fiind complet optionale. Putem afla, daca dorim, cum au ajuns tinerii pe insula, sau putem ignora complet acest aspect. Din pacate insa, rasturnarile de situatie sunt putine si de cele mai multe ori previzibile. Chiar daca unele aspecte ale povestii au mai mult sens decat altele, nu pot sa nu laud personajele si efortul depus atat de actori cat si de scenaristi pentru a crea personalitati tridimensionale pentru acestea.

Far Cry 3 Sam

Gameplay

Spuneam la inceput ca gameplay-ul de baza din Far Cry 3 este imprumutat din jocul precedent din serie. Toata experienta de joc este prezentata 100% din perspectiva persoanei intai. Jucatorul intra practic in pielea lui Jason, iar fiecare actiune este foarte realist reprezentata. Fiind o evolutie a seriei, jocul de fata a imprumutat si cateva concepte dintr-un alt titlu Ubisoft: Assassin’s Creed. Este vorba atat de posibilitatea de a escalada, cat si mecanica de “sincronizare” pentru a dezvalui harta insulei. Pentru a evita nesiguranta navigarii locurilor periculoase la persoana intai, Ubisoft a creat un sistem infailibil de platforming. Jason se poate catara doar prin locuri marcate ca atare, pe care jucatorii le pot recunoaste imediat.

Fiind vorba despre un shooter, este evident ca cea mai mare parte a timpului de joc este ocupata cu eliminarea inamicilor, insa la acest capitol avem de a face cu o libertate rar intalnita. Putem alege sa abordam situatia direct, in stilul Rambo, sau sa devenim un soi de asasin care se furiseaza. In anumite situatii jucatorul nici nu trebuie sa isi pateze mainile de sange, intrucat animalele salbatice pot avea “grija” de oponenti pentru el. Totul tine de preferintele jucatorului si de oportunitatile care se ivesc in joc.

Far Cry 3 flame

Pentru a dezvolta mai mult gameplay-ul din Far Cry 2, Ubisoft a decis ca este cazul sa includa si un sistem de evolutie asemanator cu cel din RPG-uri, dar si posibilitatea de confectionare a echipamentului. Cu cat elimini mai multi inamici cu maiestrie mai mare, castigi mai multa experienta care duce la cresterea in nivel. Fiecare nivel ofera accesul la o noi abilitati, care se fac simtite in gameplay, oferind senzatia ca Jason chiar devine un adevarat razboinic. Pentru a justifica aceste abilitati in poveste, tatuajul protagonistului primeste elemente noi cu fiecare abilitate noua invatata. Acesta este un detaliu minor, dar care primeste o importanta sporita gratie povestii.

Jason va invata foarte repede sa isi creeze propriile medicamente si propriul echipament, fiind nevoit sa adune tot felul de frunze si sa vaneze fauna locala. Fara un rucsac mai incapator sau un toc mai mare, acesta nu poate cara foarte multe arme. Astfel, vanatoarea devine un aspect foarte important al jocului. Pieile diverselor animale de pe insula pot fi folosite pentru realizarea de echipament mai bun, dar pot fi si vandute pentru a cumpara arme si munitie.

Far Cry 3 Tiger

Toate aceste mecanici de joc impreuna cu posibilitatea de a zbura cu deltaplanul, de a conduce vehicule (masini, ATV-uri, barci si jetski-uri) si de a cobori pe tiroliana sunt cel mai bine experimentate in timpul diverselor obiective disponibile in campanie. Fie ca eliberezi un avanpost plin cu pirati, fie ca indeplinesti o misiune din campanie sau te implici in diversele misiuni secundare disponibile la tot pasul, ai la dispozitie toate aceste instrumente de abordare a situatiilor. Exceptie fac anumite obiective care tin strict de firul narativ, care din pacate sunt mai regizate decat mi-ar fi placut intr-un joc de acest gen. Din fericire insa, acestea sunt si cele mai bine realizate misiuni din punct de vedere al actiunii, iar locurile pe care le explorezi in cadrul acestora sunt unice si realizate in mare detaliu. Luptele cu anumite personaje mai importante sunt destul de ciudate, intrucat nu iti poti da seama daca sunt reale sau nu, fiind momentele in care pui la indoiala sanatatea mentala a lui Jason. Nici faptul ca sunt realizate aproape exclusiv din Quick Time Events nu ajuta deloc.

Pe langa excelenta campanie care poate oferi zeci de ore de joc pentru cei dispusi sa exploreze si sa colectioneze tot felul de artefacte si sa indeplineasca toate misiunile secundare, avem de a face si cu doua tipuri de multiplayer. Avem primim o intreaga campanie cooperativa secundara, care include alte personaje si alte locatii, alaturi de un mod de competitiv bazat exclusiv pe echipe.

Far Cry 3 Driving

Misiunile cooperative fac parte dintr-un fir narativ separat, care se desfasoara cu sase luni inainte de evenimentele din campania principala. Povestea este simpla: patru angajati de pe un vapor de croaziera pleaca in cautarea capitanului navei, care a facut o intelegere cu piratii. Din punct de vedere al gameplay-ului nu avem de a face cu ceva inovativ, intrucat obiectivele sunt destul de simple: elimina toti inamicii din zona, protejeaza un obiectiv pentru un anumit timp, sau planeaza bomba intr-un anumit loc. Din cand in cand insa apar si cateva misiuni competitive, care rasplatesc cu experienta bonus jucatorul care iese pe primul loc.

Pe partea competitiva de multiplayer avem modurile clasice Team Deathmatch si Domination, alaturi de Firestorm si Transmission.  Cele patru moduri de joc pot fi experimentate pe cele zece harti disponibile in pachetul initial, insa jucatorii pot realiza un numar infinit de astfel de medii de joc, gratie editorului inclus. Din pacate insa, populatia scazuta de jucatori si lag-ul infernal nu pot sa ofere o recomandare acestei componente pe PC. Anumite moduri de joc precum Transmission sunt imposibil de jucat pentru ca nu sunt destui jucatori interesati, iar celelalte sunt imposibil de savurat cu adevarat din cauza problemelor de lag.

Far Cry 3 Cave

Se vede ca a fost depus mult effort in realizarea hartilor si sistemului de evolutie, insa acestea sunt irosite pe un serviciu atat de prost pus la punct. Faptul ca nu sunt destui jucatori este de asemenea o problema majora, intrucat majoritatea hartilor sunt de dimensiuni medii spre mari. Poti alerga minute intregi pe anumite harti fara sa dai de niciun inamic. Aici ar fi trebuit realizat probabil un sistem de Squad-uri asemanator cu cel din Battlefield, care sa ofere posibilitatea de a te reincarna langa unul din coechipieri.

Grafica si sunet

Avand in vedere vastitatea mediului de joc din Far Cry 3, sunt foarte impresionat de aspectul grafic al jocului. Fiecare centimetru al insulelor pe care are loc actiunea este realizat in mare detaliu, iar faptul ca exista foarte multe locuri unice fac din Rook Islands locuri mai credibile. Avem de a face cu putine interioare, insa junglele, plajele si marea sunt de ajuns pentru a uimi pe oricine. Personajele principale sunt de asemenea foarte bine realizate, iar tehnologia de “performance capture” din secventele cinematice este utilizata la maximum.

Far Cry 3 View

Aceste momente ofera unele dintre cele mai credibile personaje din jocuri. De altfel, insula Rook reuseste sa fie unul din cele mai credibile medii de joc pe care am avut ocazia sa le experimentez. Ciclul zi-noapte, animalele salbatice si evenimentele aleatorii care au loc ofera impresia unei lumi vii, care poate sa existe si in lipsa personajului principal.

Si ca tot veni vorba despre personaje, este posibil ca acestea sa aiba cele mai bune voci si replici de anul acesta. Evident, Vaas este in centrul atentiei, gratie lui Michael Mando. Acesta a reusit sa exprime perfect personalitatea unui pirat instabil, oferind de departe cea mai buna interpretare din jocuri de anul acesta. Toate personajele din joc au voci bine alese si bine executate, in afara de Jason, care nu reuseste sa fie convingator sau foarte expresiv.

Far Cry 3 Statue

Nici coloana sonora a jocului nu dezamageste. Aceasta include influente majore din muzica electronica din ultimii ani. Dubstep-ul este predominant in acest joc, secventele de actiune si chiar si anumite momente mai importante fiind pline de basi nervosi. Exista si cateva melodii licentiate de la artisti populari in ultima perioada precum Skrillex si Die Antwoord. Cum parerile asupra acestui aspect al jocului pot fi foarte subiective, fiecare jucator va judeca daca aceste melodii se potrivesc sau nu cu evenimentele din Far Cry 3.

Concluzii

Este uimitor, dar Far Cry 3 a reusit sa ma surprinda. Desi aveam asteptari destul de inalte dupa prezentarile de la E3 si Gamescom de anul acesta, Ubisoft a reusit sa faca un joc mult mai bun decat credeam. Probabil Far Cry 3 este cea mai completa experienta de joc de anul acesta, oferind cate ceva pentru fiecare. Este un shooter competent cu o poveste interesanta, include elemente de RPG, are multiplayer cooperativ si competitiv, dar si un editor de harti, toate intr-un singur pachet. Daca nu aveti bani de o aventura pe o insula tropicala, poate aveti macar bani sa va plimbati prin Far Cry 3. Daca sunteti fani ai shooterelor, sigur nu aveti cum sa dati gres cu acest joc, indiferent de platforma aleasa.

[dmalbum path=”/wp-content/uploads/dm-albums/Far Cry 3/”/]